Wednesday, September 11, 2013

Kek merdeka pandan layer


Salam siaran dan salam hari Rabu semua...  dah petang baru dapat ke udara... 
La la la la laaa.... senangnya dalam hati, kalau dot dot dot... ops! bukan seronok pasal beristeri dua macam cerita P Ramlee tu tapi senang hati pasal sangat gembira dapat bertemu seseorang yang sangat diminati.... nak tau tak? semalam k.gee terserempak dengan chef Kak Ummi Home Sweet Home sewaktu pulang dari pejabat... Subhanallah.... terkejut dan terus k.gee peluk Kak Ummi chef idola k.gee tu.... walaupun kami sama-sama tinggal di Kuantan tapi tak berpeluang nak bertemu... alhamdulillah semalam Allah pertemukan kami tanpa dirancang.... walaupun sebentar sahaja pertemuan kami tapi k.gee sangat gembira.... terima kasih Kak Ummi.... seronoknyaaaa..... nanti kita jumpa lagi yer...    


Ok... jom cerita pasal kek pandan layer pulak... kek ini k.gee buat sempena hari kemerdekaan baru-baru ini... k.gee dan adik beradik buat  jamuan potluck... k.gee kena buat dessert...  so k.gee buatkan kek pandan layer, kek lapis kukus cream cheese, puding tembikai dan agar-agar santan... manakala adik2 pulak dengan menu masing2... ada yang bawa kari kambing, nasi dagang, sambal tumis sotong, ayam goreng berempah, dan macam2 menu lagi... pendekata jamuan merdeka raya sakan lah kami hari itu...


Sebenarnya k.gee tak mahir bab mendeko kek ni... hehehe... tengoklah kek k.gee tu comotnya... hahahaha.... kena pergi kursus dengan Azlita masam Manis lah nampaknya... pakar kek dan mendeko... kann...? tabik Ita...!!
  


KEK PANDAN LAYER

(Resepi : Kelas Masakan Linn Kuantan)

Kek Span Pandan

125 gm tepung kek
15 gm ovellete
115 gula castor
5 biji telur (250 gm tanpa kulit)
40 gm air
70 gm minyak jagung
1/2 sudu teh pandan flavor
1/2 sudu teh pewarna hijau epal

Caranya :

- Satukan ovellete, gula, telur & tepung. Pukul hingga gebu.
- Perlahankan kelajuan,masukkan air+pewarna+flavor. Pukul lagi kelajuan tinggi.
- Maukkan minyak jagung dan kacau sebati
- Masukkan dalam tin pembakar dan bakar 35-40 minit 170`C.

Kastad Pandan


Bahan A.

180 gm gula castor
500 gm air daun pandan
10 gm halal instant jelly powder
Bahan B

400 ml santan
85 gm tepung hoen kwee
1 sudu teh pewarna hijau
Secubit garam
Hiasan : 1/2 cawan kelapa kering

Caranya :

- Kek span dibelah 3.
- Untuk kastard : Campur Bahan A ke dlm periuk, masa atas api sederhana dan kacau.
- Apabila mendidih masukkan pula bahan B. Kacau hingga pekat.
- Angkat dan kacau sehingga suam.
- Gunakan acuan loose tin atau spring form. Masukkan 1 lapisan kek dan tuang kastard atasnya.
- Buat hingga habis 3 lapisan.
- Tuang kastatd hingga tutup keliling kek, hentak sedikit.
- Masukkan dalam peti ais.
- Keluarkan dan hias dengan kelapa kering.



 Kek comot ku....
ha ha ha haa....


11 comments:

Cendana Kasih said...

sedapnyer...dh lama nk buat kek ni, tp blom sampai seru

rahel said...

Cantik berseri....

tun_telani said...

salam kak gee.. kg tun kat kemaman, len kali blk kg blh tun gi umah kak gee, pastu kita gi umah kak ummi together2, ok x? hihi

Gee® said...

Ok set! Kita pow k.ummi srh dia masak best3 punyer menu... kan...

Gee® said...

Thanks Rahel...k.g tak pandai deko kek...ni pon terketar2 tgn...

Gee® said...

Cubalah...mmg sedap kek ni...

Bbwana adienia said...

salam kak gee..

Nampak cantik la kek ni..tidak la comot sangat..hehe..

Gee® said...

Hehehe...thanks Bbwana...

kakpb said...

Ala Gee...comot2 pun janji habis dia org makan. Rasanya kakpb pernah buat dulu masa awal2 berblog. Skrg ni tak boleh berkek sgt, umur meningkat mcm2 penyakit. Nanti anak mkn sikit, ibunya tolong habiskan...huhu..utk tetamu takpelah.

Delima Zamrud said...

Isk isk Gee, D5 mmg suker kek nie thanks ek kongsi resepi :)

Ummi said...

Assalamualaikum Gee, amboii melambung puji akak, akak bknlah sediva yg dicatatkan oleh Gee tu, kita sama2 blogger biasa, skrg dah tenggelam timbul je akak, Tp tu la smlm kan...tiba2 eks, tempat strategik betuiii pertemuan kita, tempat yg akan membawa kita ke dapur jgk kaann...hahaa. Seronok sekali dpt jumpa, muaahh, muaahh gitu...

Xpa nnt kita potluck ramai2 nak, ajak Hana, Aishah sekali...kita bbq kat laman mini akak...haha. Korang semua masak, akak sediakan pinggan cawan jer, aci tak, aci taakk...Gee bawak kek merdeka ni nnt....ok dah tu, cantik jer, yg penting rasa sedap k..

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015