Monday, September 2, 2013

Kari kambing Cikgu Nor


Assalamualaikum dan Salam Merdeka...
Bersua kembali setalah beberapa hari dapor gee-hut sepi tanpa berita.... tuan rumah ok jer cuma tidak ada kesempatan nak mencorat coret di dapor maya... biasalah... sedikit kebizian dengan tugas tugas harian di rumah dan di pejabat...   


Hari ini k.gee nak kongsikan menu istimewa kari kambing air tangan adik k.gee Cikgu Nor... pertama kali makan kari kambing sebegini... sedap sangat! biasanya makan gulai kawah jer...  adik k.gee masak di rumahnya dan tapaw ke rumah k.gee...potluck la kiranya... katanya dia selongkar dapor Ita Masam Manis dan terpikat dengan kari kambing chef wan dari dapor Ita... Betul kata Ita, memang sedap... cuma kambing tu tak dapat lah bahagian batang pinang dah habis katanya... walaupun tak ada tulang temulang tapi isi daging kambing yang lembut dengan aroma rempah ratus tu membuatkan kami makan bertambah-tambah bertimbun timbun.... lepas seketul seketul lagi masuk mulut... digandingkan pula dengan sambal belacan cili padi berapi dan berulamkan timun segar dari ladang belakang rumah... wow! hingga tak terkata.... sangat sangat best...!  Jom layan....



KARI KAMBING ISTIMEWA CIKGU NOR

Resipi : Dato Chef Wan
Sumber Rujukan : Ita Masam Manis

Bahan-bahan :

1/2 cawan minyak sapi
4 tangkai daun kari
1 kg daging kambing batang pinang ~ dihiris ita guna ribs
2 biji tomato ~ potong baji
1 cawan krim putar
1/2 cawan yogurt
gula secukup rasa ~ ita guna gula melaka
Garam secukup rasa
Segengam Daun ketumbar ~ dicincang

Pes Rempah

15 ulas bawang merah
2 labu bawang besar ~ dipotong
3 cm halia ~ dihiris
6 ulas bawang putih
6 tangkai cili hijau ~ di buang biji dan hiris
4 kaki akar ketumbar
segengam daun pudina
20 biji lada hitam

Rempah Ratus

6 kuntum bunga cengkih
2 cm kulit kayu manis
6 biji buah pelaga
2 kuntum bunga lawang

Rempah Serbuk

1 sudu besar garam marsala ~ yang ni ita tak letak sebab tak de
1 sudu teh serbuk lada putih
3 sudu besar rempah kari daging
2 sudu besar cili serbuk
1 sudu besar serbuk jintan putih
1 sudu besar serbuk ketumbar



Cara :

Campurkan bahan-bahan rempah di dlm mesen pengisar dan kisar hingga halus.

Panaskan minyak sapi di dlm periuk atau kuali yang dalam .

Masukkan daun kari, rempah ratus dan pes rempah.

Tumis atas api kecil selama 10 minit atau sehingga harum.

Bancuhkan rempah serbuk dengan sedikit air sehingga menjadi pes.

Campurkan dalam rempah yang sedang ditumis bersama-sama daging kambing.

Kacau selalu selama kira-kira 15 minit atau sehingga daging disaluti dengan bahan rempah dan perisa meresap ke dalam daging.

Tambahkan air secukupnya untuk meliputi bahan-bahan

Renihkan, kacau selalu selama 1 jam atau sehingga daging empuk.

Masukkan tomato, krim putar dan yogurt

Perasakan secukupnya dengan gula dan garam.

Taburkan daun ketumbar dan kacau rata.

Angkat dari api dan hidangkan bersama nasi atau roti.



terima kasih Ita
terima kasih chef wan
dan terima kasih Cikgu Nor

memang kaww!! memang sedaap....
kelasss ko Nor...

 

5 comments:

Bicara Kak Noor said...

waduhhhh terliur lah tengok kari kambing adik Gee ni, macam nak jerit je tk sabar nak rasa kambinggggg !!!

Acik Erna said...

akalau pengemar daging kambing memang tak boleh tahan tengok gambar masakan gee ni

Acik Erna said...
This comment has been removed by the author.
rahel said...

Waw....mengancam kari kambing ni...

Rohah said...

Aduhai kak..terpancing rasa...

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015