Tuesday, April 26, 2011

De bom...

Apa? kuih bom anak pak itam...? Siapa pulak la pak itam tu... kenapa pulak kuih bom dia masuk n3 disini.  Sebenarnya kuih bom pulut hitam...hehehe... dapat idea semalam masa merewang2 kat blog citarasawan... memang hebat la K1 ni, respect sama lu.. sebelum ni tak terfikir pulak pulut hitam boleh buat macam2 kuih, yang akak tahu buat bubur aje... nasib baik la ada chef yang terer dengan idea2 kreatif memasak kan...? boleh la kita tumpang semangkok...tumpang cedok idea orang... weeee jangan marah aaa...

Kuih ni sedap tapi masalahnya suka meletup kan....? (Laaa...nama pun bom, memang kerja dia la meletup-letup tu...) Kata orang ada petuanya supaya tidak meletup...campurkan tepung gandum sedikit dalam adunan dan perapkan sebelum digoreng...insyaAllah selamat... Untuk resepi kali ni alhamdulillah tak meletup....tapi bukan guna petua tadi guna resepi K1...memang tak meletup dan sungguh sedap....tabik K1....!!!

Jom tengok resepinya...Kuih Bom Pulut Hitam
  
Bahan-bahan
150gm tepung pulut
50gm tepung pulut hitam (rendam pulut hitam semalaman dan blender)
20gm tepung gandum
50gm gula kastor
1/4 sudu teh garam halus
170ml air
Bijan secukupnya

Inti Kacang Merah
100gm kacang merah rebus
100ml santan pekat
1 helai daun pandan
60gm gula pasir
1 sudu besar tepung pulut

Akak buat inti kelapa
1 biji kelapa yg agak muda
1/2 cawan gula
1/2 cawan gula merah
Sehelai daun pandan
Cara : Masukkan semua bahan ke dlm kuali dan dan masak hingga agak kering dan kental.  Sejukkan

Cara-cara :

1. Gaulkan semua bahan kecuali bijan hingga sebati dan menjadi doh yang tidak melekat di mangkuk adunan.
2. Ambil satu sudu besar adunan dan gentel bulat seperti membuat buah melaka. Letakkan inti kacang merah atau inti kelapa di tengahnya dan bentukkan bulat.
3. Golek dengan bijan dan goreng terendam dalam minyak yang banyak dengan api yang perlahan. Balik-balikkan hingga masak.

No comments:

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015