Sunday, November 13, 2011

Gulai darat kelate


Sudah lama teringin nak makan gulai kawah ... orang kata rempah gulai kawah orang kelantan sedap... kebetulan adik ipar balik ke Kelantan baru-baru ini, terus kirim... kalau tak silap orang Kelantan panggil gulai darat.... ermmm..... sangat sedap!!!  terima kasih adik ipar....


Gulai darat makan dengan pulut pagi... aci tak? 



GULAI DARAT Kelate (stail kak gee..)

1 kg daging
4 sudu rempah gulai darat
1 mangkuk santan pekat
Garam dan gula secukupnya

Bahan dikisar:
5 ulas bawang merah
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci lengkuas

Cara-cara:-

Panaskan periuk dan tumis bahan yg dikisar tadi.  Masukkan daging dan gaul sebati.  Masukkan sedikit air dan biarkan sehingga daging empuk.  Masukkan santan, garam dan gula secukupnya. Masak sehingga pekat Kalau suka boleh taburkan daun kunyit.  Siap untuk dihidangkan.


9 comments:

Mieza said...

salam kak gee...gulai darat kelate memang terbaikkkkkkk! i likeeeee...ada lg tak? nak datang lunch ni :)

zihan said...

sedapnye gulai darat kelantan..kite pon ade blajar ngan MIL gulai ni..sedap amat!!tapi die letak daun kesum dan budus..hehe..lain org lain cara kan..:)

Gee® said...

Mieza >
1st time buat Mieza...itupon guna rempah gulai darat dr Kg. langgar Kelantan...k.gee main hentam jer...

Zihan >
ye lah zihan, k.gee ada tgk resipi yg letak daun kesum dan budu... yg k.gee buat main hentam jer... hehehe

nuwairani ismail said...

yakkkk boktam!! ado gulai darat la pulak....kite memang suke makan gulai darat...rasanya memang lain dari gulai biasa tu...

hazila said...

Saya pun nak semangkuk jugalah.... nasi dah ada ni.

Cendana Kasih said...

sedapnyer gulai darat cenggini.. kalo wat nasi dagang, mesti ngam kan..

kzai said...

salam gee..ni gulai darat versi kalante ye..sedap

Liza said...

salam kenal kak gee...sedapnya gulai darat ni, kalau biar semalamn lg sedap ni....

CT Delima said...

As'salam Gee

pernah jugalah merasa gulai drat kelate ni, tu pun merasa jiran yang bagi. memang sedap :)