Tuesday, November 29, 2011

Muffin pandan


Fuhhhhh....fuhhhhh.... fuhhhh.... tiup habuk.... dah bersawang rupanya dapor akak nih.... hampir seminggu gantung periuk beb.... pergi rewang kata orang Johor... hehehe... musim cuti sekolah memang sinonim dengan rewang-rewang ek...? cer tanya orang Johor rewang tu apa yer?

Minggu lepas pergi rewang di Kota Tinggi Johor... majlis perkahwinan anak saudara hb... minggu ini sambutan menyambut menantu pulak di Felda Lurah Bilut.... itu pasal gantung periuk... tapi sempat juga menggodek muffin pandan ni bawa balik kampong.... kudap-kudapan di bangsal tukang masak.... sedap dan wangi bau pandannya... sesekali rasa macam bangkit santan....  urmmmm..... 


Resepi muffin pandan ini hasil skodeng di SINI.... dan akak nak kongsikan resepi nya di sini pulak yer... terima kasih tuan tanah....

MUFFIN PANDAN
Sumber : waheedeana77
Rujukan : K.Nor secubit garam

Bahan-bahan:

200gm tepung gandum
1 1/2 tsp baking powder
1/2 tsp soda bikabonat
1/2 tsp garam halus
120gm gula castor
200ml santan kelapa (dalam kotak)
100ml minyak jagung
2 biji telur
1 tsp pandan essance
1 tsp pandan paste - ikut suka sendiri nk dpt kaler hijau

Bahan topping ikut suka - Almond slices, kismis, ceri etc.

Cara-cara:

1. Panaskan oven pada suhu 190 darj cel. Sediakan loyang muffin dan paperliners.
2. Ayak tepung, baking powder, soda bikabonat dan garam halus. Masukkan ke dalam sebuah mangkuk besar. Campurkan gula halus dan kacau rata menggunakan whisker.
3. Campurkan ke semua bahan basah ke bahan kering. Kaup balikkan sekadar kesemua bahan bercampur. Adunan akan kelihatan seakan berketul2 (lumpy).
4. Isikan adunan ke dalam paperliners dan taburkan kepingan almond di atasnya.
5. Bakar selama 20minit.

Let's enjoy....!!


5 comments:

cik cek said...

lama dah tak buat muffin2 ni...mintak seketul ngan gee lah...ada lagi ke...:)

Rabiatun Adawyah said...

Salam kak Gee...comeyyy mapinnyer...Sedap, kan kak..ekekekekeee..

Liza said...

salam kak gee...sama la ngan Liza, dapur dah naik sawang...hihihi
buat mapin ni paling Liza suka, cepat dan yg penting sodaaapppp....

::Azura Rahman:: said...

sedapnyer nmpk muffin nie.. nnti leh cuba.. :)

Mieza said...

eh eh baru sehari dua lepas mieza nampak dok kat umah kak nor di ganu nun hari ni dah sampai umah kak gee...cepat tul kak gee buat..waaaa terliurnya..cantik sgt kaler ijau tu kak gee :)