Thursday, November 24, 2011

Sajian musim hujan



Jom layan sajian zaman Jepun ni... Ubi getuk


Musim-musim hujan begini memang sinonim dengan ubi kayu kan...? Makan panas-panas sambil hirup air kopi ... sedap gitu... kalau suka boleh cicah dengan nyiur muda campur gula merah... atau sambal kicap orang Johor...pergh!! punyalah sedap sampai ibu mertua lalu pon tak sedar... hehehe


Ubi getuk

2 ketul ubi kayu - rebus dan lenyek
1 cawan kelapa parut muda
3 sudu gula
Sedikit garam

Batter mix :
2 sudu tepung beras
2 sudu tepung gandum
2 sudu tepung jagung
Secubit garam
air secukupnyer ( bancuh macam nk goreng pisang )


Cara-cara:-


1. Campurkan semua bahan dan gaul hingga sebati.
2. Kepal bulat-bulat anggaran seperti bola pingpong or bola golf... hehehe
3. Panaskan kuali, celup dalam tepung yg dibancuh. goreng hingga kuning.


montoks dan gebusss....aww!!

Ok...sedia untuk di ngap!! silalah....

5 comments:

nuwairani ismail said...

sekarang musim hujan dah di kelantan... masa ni rasa mcm nak cari ubi rebus cicah kelapa parut...adoi...sedapnya!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Gee:)

Aduh mmg sedap nih mkn time sejuk2..
hehehe mknnan zaman Jepun!!

Ida,Japan said...

sedapnyer mkn time sejuk2 ni kak gee...mana la nk cari ubi kayu kt sini yer..alahai lamanyer tak mkn...kakkkk mekasih yer di for the wishes tempohari...bye

Ayu said...

Assalam Gee,
sedap betul kita tengok getuk ubi gee ni..red velvet kat bawah ni pun alahai sungguh mengiurkan..memang sedap red velvet cake kan gee..

Juwita Jamaludin said...

salam kak gee.. lama tak makan ubi macam ni.. sedapnya cicah kelapa