Tuesday, May 8, 2012

Bingka Pisang Gula Melaka


Assalamualaikummmm.... yeeeaaaahhhh....!!! sedapnya menggeliat... 3 hari bersenang lenang bercuti di rumah rasa macam hari raya pulak... layan dapor layan anak-anak layan anak tekak...heheheeee


Bingka pisang gula merah ini antara juadah minum petang semasa k.gee bercuti kelmarin... godek-godek kuih ini ikut sesedap rasa sendiri aje... K.gee olah dari beberapa resipi bingka pisang Juwita dan Kak Zana... k.gee tambahkan air gula melaka yang berbaki selepas k.gee buat kuih lompat tikam sehari sebelumnya... al maklumlah 3 hari bercuti macam2 kuih muih yg k.gee sediakan... seronok sangat dapat mencuba bagai2 resipi... Ok jom layan bingka pisang k.gee yer...



BINGKA PISANG GULA MERAH
Adaptasi dari : Juwita Fariz and Family
Asal : Kak Zana
Olahan : 

Bahan-bahan

3 biji pisang embun (di lenyek)
1 cwn tepung
1/2 cwn gula pasir
1/2 cawan air gula melaka
1 cwn santan pekat
1/2 cwn santan cair
2 biji telur

Cara-cara

1. Campurkan semua bahan di dalam bekas dan kacau hingga sebati. 
2. Tapis.
3. Tuang adunan ke dalam mangkuk berisi pisang lenyek dan gaul rata.
4. Masukkan ke dalam loyang yang telah dilenser dengan butter
5. Bakar 180C selama 1 jam atau lebih untuk dapatkan kerak yang hebat.
6. Sejukkan.. baru di potong..

11 comments:

tun_telani said...

gula melaka moden! dlm kotak lagi.. tun nyer still gula melaka bulat2 dlm plastik tu. hihi.. bingka mmg sedap! dh lama x buat bingka atau mana2 kuih bakar. sekali tgk terliur pulak.

tun_telani said...
This comment has been removed by the author.
Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Gee...
wah bakar pisang!!!
kalau tak silap resipi dari cikgu Dzana nie mmg mama dh buat lama dulu.. mmg sedap :P

Mieza said...

kak gee..ni penggemar bingka dah datang ni..nakkkk! tak pernah makan lagi bingka pisang..selalu bingka pandan je..td nampak kat umah saper ntah ada bingka labu..wahhh minggu ni minggu bingka ke hahaha

Rohah said...

salam kak,
sama menu akk dengan sarapan saya hari ni..nmpak lembut bingkanya

zila 4ever said...

amboiii kak gee bersuka suki kt umah yer...tu lakan klu org bkerja..cuti tu la paling dinanti..:)..apa2 bingka pun kita suka kak..sedapp jew..nk kuis yg tepi2 tue..garing jew:)

rahel said...

Uwaaa..tantikna bingka pisang itu..suke3x

Papa-NtiQ said...

sesuai makan petang sama teh o panas

Gee® said...

Tun Telani >
ye la Tun, k.gee beli semasa MIHAS baru2 ni...produk keluaran HPA

Mama Hawa/Mama Nani >
resipi bingka ini k.gee amek dr blog Juwita Faris, memang asalnya resipi Kak Zana....cuma gee ubahsuai sikit ikut citarasa sendiri... memang sah sedap! mekacih kpd empunya resipi...

Mieza >
bingka atau kuihbakar mmg fav k.gee...tak kira bila masa asal terinign aje mesti buat... cubalah sedap tauu!!

Gee® said...

Rohah >
ye ke...hrni tak dpt bw laa...ternet slow sangat...

Nieza said...

saya pun suka resepi dari kak zana ni tapi bila tgk akak bubuh gula melaka tu nampak sgt sedap...nanti boleh cuba:)

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015