Friday, May 11, 2012

Cucur roti


Salam Jumaat dan Selamat hari Ibu untuk semua para ibu, mama, bonda, emak dan apa jua gelaran yang diberi... terima kasih ibu kerana melahirkan kami... terima kasih ibu kerana menyusukan kami... terima kaih ibu atas setiap pengorbananmu, penat lelah perit jerih dan sakit pening yang menjadi nyanyian bagi mu dalam membesarkan kami... terima kasih ibu kerana menyayangi kami...

kami sayang Ibu... ♥♥


Ok, berbalik pada juadah sarapan pagi Jumaat ini, k.gee sempat sediakan cucur roti saje... senang dan ringkas... inipun sebab ada roti yang hampir2 expired... pernah tengok resipi cucur ni di blog Wana... memang sedap tau cicah dengan sos cili... jom sarapan!!



CUCUR ROTI

14 keping roti ( plain white bread)-POTONG menjadi kepingan kecil

2 biji telur (saiz besar)
3 batang cili merah (potong kecil2)
1 biji bawang besar (dadu halus2)
sedikit daun sup/bawang (hiris)
2 sudu teh serbuk lada putih
garam secukup rasa
perasa ikan bilis -(Ayu used kiub ikan bilis dilenyek2 sikit) – saya tak letak
6 ekor udang sederhana ( di potong kecil2 ) – saya tambah
minyak utk menumis

Cara penyediaan

1. Masukkan roti ke dalam mangkuk yg besar. Kemudian masukkan telur, cili merah, bawang,perasa ikan bilis dan daun sup/bawang.

2. Gaul rata-rata. Akhir sekali, masukkan garam dan lada putih serbuk .

3. Gaul rata2 dan kepal2kan menjadi bebola. Buat bebola roti hingga habis. Gorenglah seperti anda menggoreng jemput-jemput biasa. Hidangkan bersama sos cili yg anda gemari.

10 comments:

Qasey Honey said...

asslm Kak Gee...sedapnye tgk cucur roti tu...cicah dgn sos lingam..prghhh...smlm QH buat jugak cucur ketam..mmg suka mkn cucur2 ni...nto nk cuba yg ni plak..

Asyifa Mustaffa said...

Salam kenal K.Gee,
sdap nya cucur tu...
sy ada roti dah nak expired tu...bole le cuba resepi nnti....

Yatie said...

Assalamualaikum Gee,
akak terliur betullah tngk cucur roti ni, tak pernah buat lagi taw...mmng sedapkan...tngk pun dah tau sedap.

tun_telani said...

salam kak gee.. cucur mmg tiap2 hari makan pun xpe kan..
ps: hari ibu bkn hari ahad ke kak?

rahel said...

Sedap ni cucur roti..celop kat sos cili..mantap..

Mieza said...

Kak Gee...waaa roti pun leh wat cucur ye...lepas ni tak der lah membazir lg roti yg dah nazak tu..selalu buat puding roti je...nampak sedap cucur ni kak :)

Gee® said...

QH >
memang sedap..k.gee pon pestime buat dan akan baut lagi kalau ada belen roti...cubalah

Asyifa Mustaffa >
cubalah... pasti tak mengecewakan...

Yatie >
cubalah buat, anak2 pasti suka...

Tun telani >
a'ah Tun...hari ibu 13 mei... saje k.gee excited... hehehe...

Rahel >
memang sedap buat sarapan atau minum petang...hingga menjilat jari uuu...

Mieza >
sedap Mieza...try laaaa

zila 4ever said...

kak gee ni pestime dgr cucur roti..leh le try lpas nie..selalu jgk roti x habis kt umah tue..:)..nampak garing jew tue..mesti sedapp:)

hana said...

dapnyerrrr... tgh ujan2 gini kalau dpt sepinggan cucur roti panas nih tak sampai 5minit dah licin gaknyer! hihi.....

Nieza said...

selamat hari ibu kak Gee..sedapnya tgk cucur ni....lapar lak rasa..hehe

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015