Thursday, May 17, 2012

Cucur udang kuah kacang


Ermmm... cukup mewah dengan sambutan perayaan di bulan Mei ini yer... sambutan hari pekerja, hari wesak, rakyat Pahang dengan hari hol nya, hari ibu, hari nurse dan semalam hari guru.... ...bertuahnya kita rakyat Malaysia...


Itu bab perayaan... kalau cerita bab makan pulak... pergh!! lagilah bertuahnya... macam-macam ada kan... rambang mata dibuatnya... kalau nak bercerita pon 3 hari 3 malam tak habis...  so kita tutup mulut buka mata ajelah yek.... jom layan cucur udang k.gee ni yuk ... sedap u.... cicah kuah kacang lagi....



CUCUR UDANG

Udang hidup
Bawang besar~ mayang halus
Tepung Gandum
sebiji telur
taugeh
daun kucai
garam secukup rasa
Serbuk kunyit sikit.
Air
Minyak masak untuk menggoreng

Campurkan semua bahan dan gaul rata.  Panaskan kuali dan minyak.  Ambil sesenduk adunan dan letakkan udang di atasnya. Goreng hingga kekuningan dan garing.

Kuah Kacang

Sumber dan cnp: My Resipi

2 cawan kacang (goreng dengan minyak tanpa buang kulit hingga masak)
6 sudu besar cili boh (boleh lebih atau kurangkan)
1 biji bawang merah
1 biji bawang putih
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air asam jawa
Air secukupnya
  1. Masukkan semua bahan kuah dalam pengisar dan kisar kasar bahan ini.Jangan sampai halus.
  2. Masak di atas api sederhana hingga pekat.Angkat dan hidangkan dengan cucur udang.


fantastic... !!

7 comments:

Qasey Honey said...

asslm kak G...sedapnye pepagi tgk cucur udang tu...ade kuah kacang lagi...jom kita btukar menu pulak...hehe

hazila said...

Salam kak Gee,
Tumpang makan cucur udang boleh?

rahel said...

Salam Kak Gee..
sedapnya makan cucur udang...ada pulak sambal kacang..bertambah sedapla.

tun_telani said...

nmpk sgt rangup cucur udang tuu ^^
ada pulak kuah kacang, mmg terbaik!

zila 4ever said...

salam kak gee
biasanya org penan rajin wat cucur udang dgn kuah kacang..tp klu kt jb makan dgn cili sos jer..sedappnya kak..dh kecur kita:)

ibundo said...

salam gee. udang ada dalam peti ais tu ha.. Mau kena buat cucur tu kang...

zoora qushairi said...

salam kak. tumpang lalu...tumpang amik resipi sat . .hehe :)