Tuesday, May 15, 2012

Kek lemon blended


Seminggu kebelakangan ini hb k.gee kemaruk minum jus lemon bercampur madu... memang sedap rasanya... k.gee pun tumpang semangkok... ermmmm segar rasa badan... tekak pun nyaman sekali.... tambah nyaman lagi dapat pulak makan kek lemon ni.... hehe 


Idea kek lemon ini adaptasi dari blended orange cake... k.gee dah pernah buat beberapa kali di sini dan sini cuma kali ini k.gee ubahsuai saja buah oren kepada buah lemon... bahan-bahan yang lain tu sama saje... rasanya pun lebih kurang sama... yang menariknya aroma lemon tu yang menusuk-nusuk ke lubang hidung... wanginyaaa.....   


Resepi kek ini sangat mudah kan ... semua bahan terjun dalam blender saje... pretttt.... tuang... bakar... siap! hehehe....  jom lemon...! 

KEK LEMON BLENDED
Adaptasi dr Orange Blended Cake
Rujukan : HaNa's FamiLy

Bahan-bahan

1 bji buah limau / lemon - perah ambil jus, kulit ambil yg kaler oren shj utk elakkan kek pahit
1 cawan minyak - hana letak 1/2 cwn butter cair, 1/2 cwn myk msk biasa
2 cawan gula halus- hana letak 11/4 cwn - next time nk kurangkan 1 cwn je
3 biji telur
2 cawan tepung gandum* - hana guna tepung SRF + 1sk baking powder
1 sb baking powder* ( *diayak bersama )

Cara-cara

Cuci buah limau  potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.
Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus.
Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.
Bakar pd suhu 17'0C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak.



6 comments:

tun_telani said...

memang sedap bau lemon.. makan byk pun x rasa muak kan. gebu je nmpk kek akak nih ^^

::Azura Rahman:: said...

lemon?... waaa~confirm lg wangi kan.. zura pon suka resepi nie.. senang dan confirm sedap kan...

Qhaifa Nur said...

belum makan dah bau harum lemon...
sedapnya kek nih.....

rahel said...

Nampak cantek je texture kek lemon blended ni..tentu sedap dan wangi aroma lemon..

Iza Teratak Usang said...

Assalam..
Pernah buat banyak kali juga kek oren, memang sedap dan wangi..

Mieza said...

kak gee..awat la gi tayang kek feveret mieza..kalau kek yg ada kena mengena dengan lemon nih mmg mieza tak tahannnnnnnn!!!!! kak geeeeee!!!!

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015