Monday, May 21, 2012

Jom layan lempeng pisang


Petang2 begini kalau dapat jamu selera dengan lempeng pisang panas-panas sedap juga yer... lebih2 lagi kalau dapat yg hangus dan berkerak tu... ermmmm garing jer kan....wangi pulak tu ada aroma daun pisang....sambil tu hirup pulak teh-o panas ke kopi panas ke... aduhhhh berkeping2 makan sampai tak sedar diri.... k.gee la tuuuu

Ada orang hidangkan lempeng pisang dicicah dengan kelapa parut tapi k.gee campurkan kelapa parut ke dalam adunannya dan godek2 semua bahannya sekali gus... rasanya sama saje... kalau nak wangi lagi alaskan kuali dengan daun pisang... bertambah2 aromanya....



LEMPENG PISANG

4 biji pisang berangan
1 cawan kelapa parut
1/2 cawan tepung gandum + 2 sudu tepung self raising
2 sudu gula
Secubit garam
Sedikit minyak

cara membuat :

1. lenyet pisang hingga halus dan masukkan smua bahan
2. gaul sebati dan ketepi kan.
3.ambil sikit adunan td dan tuang di atas kuali.
   ratakan dan biarkn garing.





4 comments:

zila 4ever said...

sedappnyaa..sedap wt minum petang nie:)

Qasey Honey said...

asslm Kak G...sedapnye...elok sgt buat minum petang2 mcm ni...

Rohah said...

teringat zaman kanak2 dulu, boleh katakan menu mingguan,mmh dah lama sgt tak makan lempeng pisang..

rahel said...

Sedapnya lempeng pisang macam ni...suke la..wangi sampai ke dapur Rahel..