Thursday, May 24, 2012

Kroket kentang


Masa merayau2 di dapor maya k.gee teruja dengan menu kroket kentang yang nampak rupanya sangat menarik dan menggamit selera... teringin nak mencuba... ubi kentang memang selalu ada dalam stok dapor k.gee... kadang2 buat lauk kadang2 buat kuih.... tambahan pulak hb dan anak2 memang sukakan menu berasaskan kentang...


Kali ini k.gee mencuba resepi dari seberang... menarik resepi dan persembahannya... cuma kena rujuk kamus beberapa perkataan yg k.gee tak pasti tu... nasib baik di ofis ada e-kamus... apapon resipinya memang sedap.... sesuai untuk hidangan sarapan pagi dan minum petang...



KROKET KENTANG
Resepi  : Cerita Bunda

Bahan


1. Air putih = 100 cc
2. Tepung terigu (t.gandum)= 100 gr
3. Margarin = 4 sendok makan / sdm
4. Kuning telur ayam = 2 buah
5. Minyak goreng = secukupnya
6. Kentang kukus yang dilumatkan = 500 gram

Bahan Isi Kue

1. Wortel (karot) dipotong dadu kecil-kecil = 4 buah
2. Daun bawang yang diiris halus = 2 tangkai
3. Daun seledri yang diiris halus = 2 tangkai
4. Daging yang dicincang = 150 gr (k.gee gunakan isi ayam dan potong dadu)
5. Merica (serbuk lada sulah) halus = 1 sendok teh / sdt
6. Tepung roti = 100 gram
7. Bawang merah yang sudah dihaluskan = 6 siung
8. Bawang putih yang sudah dihaluskan = 3 siung
9. Telur ayam = 2 butir
10. Garam = secukupnya

Cara Memasak

1. Bumbu yang telah halus ditumis.
2. Masukkan daging cincang, masukkan air sampai kering
3. Kemudian masukkan wortel sampai rata
4. Masukkan daun bawang dan daun seledri diaduk-aduk sampai tercampur rata, lalu biarkan di api kecil sebentar
5. Air dan margarin dididihkan kemudian masukkan tepung terigu dan aduk sampai kalis atau tidak lengket di panci.
6. Masukkan garam serta merica, angkat, aduk-aduk sampai dingin
7. Masukkan kentang yang telah lumat, lalu kuning telur, kemudian aduk sampai rata.
8. Adonan yang telah tercampur rata di bentuk bulat-bulat dan di tengahnya dimasukkan adonan isi.
9. Masukkan ke kocokan telur dan diguling-gulingkan di tepung roti atau tepung roti.
10. Goreng di minyak goreng panas sampai matang.


ayuh makan kroket dong...


11 comments:

Asyifa Mustaffa said...

Salam sis,
mcm mudah jer...tp skali baca ada pulak nak guna tepung roti tu...kalau x de tpung roti tu...ganti lain bole ke?

Ayu said...

Assalam Gee,
wah sedap ni kita suka kentang.tak kira dimasak macam mana..maklume ler.suka amakan yang kenyang aje..heheh

Qasey Honey said...

asslm Kak G...wah mnarik ni utk dicuba...nmpk sedap...lg2 bile dicicah dgn sos...perghh

Gee® said...

Asyifa Mustaffa >

salam sis, bukan tepung roti tp serbuk roti... hehehe k.gee lupa translate bahasa dr seberang

Asyifa Mustaffa said...

K.gee : tq...sy pun dok pikir..nape tpung roti bole cmpur skali...hehe...thx ye...:)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Gee...

nmpk sedap kroket kentang yg seakan begedil.. perghh mmg syiok kan mkn :P

tun_telani said...

Salam kak gee.. sedap!! begedil versi mat saleh nih ^^ tun kalau menu berasaskan kentang ni mmg minat.

zila 4ever said...

menu menarik nie kak..leh cnp ..he heh e mkn cicah sos..sedap kan kak:P

Rohah said...

sedap ni, dah lama masuk list, tp lom kesempatan nk cuba lagi..terliur la pulakkk

Diana @ Melley Mey said...

Sedaaapnya... N comel2 jer tgk bentuknya tu... Hehehee... Suka diana tgk..

FAFA said...

Thank you akak for the recipe. memang sedap!! cuma saya tak sempat beli serbuk roti saya pakai biskut dan hancurkan je..hhehhee....