Friday, May 18, 2012

Puding jagung coklat...al kisah


Al-kisahnya....  puding jagung bercoklat ini lahir dari kegagalan membuat kuih jagung hati pari... tahu tak hati pari? kalau tak silap k.gee kuih hati pari adalah kuih tradisional zaman dulu-dulu...  ia dibuat daripada jagung yang diparut kemudian ditapis dan dimasak bersama santan dan gula... kaedah memasaknya sama macam kaedah membuat kuih lompat tikam atau bubur sum-sum.... kacau2 di atas api perlahan sehingga pekat dan tuang ke dalam loyang... bila sudah beku bolehlah dipotong dan hidangkan.... rasanya sangat sedap dan lemak2 manis gitu... sedap tau...


Menu k.gee hari ini bukan hati pari tapi puding jagung.... k.gee kitar semula hati pari jadi puding jagung sebab hati pari k.gee tersangat lembek dan tersangat manis.... hehehe... silap bancuh kot.... semalam k.gee olah dan godek2 semula jadikan puding jagung campur coklat.... coklat tu belen k.gee buat topping kek minggu lepas.... ermmmm... sedap jugak jadikan dessert... nasib baik tak membazer kan.... hehehe


PUDING JAGUNG BERCOKLAT

2 tongkol jagung - parut dan blender halus
1 bungkus agar-agar serbuk
1 tin susu cair/santan
2 sudu tepung jagung
Gula dan sedikit garam
Air

Masak agar-agar bersama air hingga hancur.  Masukkan gula, susu/santan, dan jagung parut tadi.  Tambahkn secubit garam. Biarkan mendidih.  Angkat dan tuang dalam acuan.  Sebelum itu, k.gee ambil 1 cawan adunan dan tambahkan coklat belen buat kek kelmarin.  Godek2 dan tuang dalam acuan puding jagung tadi. Sejukkan.



yummy!!


9 comments:

Mas said...

Assalamualaikum kak gee...
wahhh...sedapp tu..
gabungan jagung dan coklat...

Nuwairani Ismail said...

aloh kak gee! comelnye kecik2 mcm tu. sekali ngap je ni.

tun_telani said...

salam kak gee.. xpernah dgr pun pasal hati pari tu..jakun je rasanya. bagus2, mmg perlu kreatif utk elakkan pembaziran ^^ jd kan puding yg sedap sure cepat habis kan.

Tina Othman said...

salam kak gee, sedapnya tu, naknya musim2 panas ni kan

nyaris lah kreatif, kalau tak sayangnya lah kalau terbuang kan

zila 4ever said...

salam kak gee
x pernah dgr lg hati pari tau..tp jd puding jagung pun berbaloi kak..cantik jew kita tgok..lembut jew clornya..mesti sedap:)

Qasey Honey said...

asslm kak G...comeiiinye puding jagung tu....bunga2 lagi...rajinya...mesti sedap tu kan...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Gee...

cantik puding jagung yg bercoklat :P
cetak2 bunga rose pun cantik :)

Nur-nba said...

Sedapnya Kak Gee.. Sekarang ni musim panas, bestnya kalau dapat makan sejuk2..

kak ina kl said...

as salam..nampak sedap resepi ni..nanti bolehlah try