Tuesday, June 26, 2012

Jantung hati ku...


Opocot! melatah pulak k.gee pagi ini.... bukan jantung hati laa tapi jantung pisang... hehehe menu orang kampong... maklumlah dah lama tak balik kampong rindu pulak rasanya... kena tunggu hingga aktiviti kesibukan sudah reda nanti baru boleh berehat di kampong.... sabarlah yer...  


Dalam sibuk2 pun sempat lagi singgah pondok buruk ini... itulah, kalau memang sudah minat apapun bisa di atur dong... Sambal jantung pisang ini lauk makan tengahari 2 hari lepas... k.gee gandingkan dengan ketam masak lemak cili api.... wah! sedap tu... Jom lihat resepinya yer


SAMBAL JANTUNG PISANG

1 biji jantung pisang - mayang halus
10-15 biji cili api
2 biji bawang besar
1 cawan ikan bilis
Sedikit belacan
Garam & gula
Asam keping

cara membuat :


Jantung pisang dihis halus, basuh dan toskan.  Tumbuk cili api, ikan bilis, belacan dan bawang besar sehingga lumat.  Panaskan minyak, tumiskan bahan-bahan yang ditumbuk tadi bersama jantung pisang Tambahkan sedikit air, asam keping, garam dan gula secukup rasa.  Masak hingga wangi dan garing.  Selamat mencuba...!


4 comments:

Asyifa Mustaffa said...

kretifnya akak ambik gmba buh dlm lapik jantung tu ye....suka dat pic..:)

kerabu pun nmpak sodap tuuuu...!

Juwita Jamaludin said...

Menariknya nampak sambal akak tu.. Sedapnya

rahel said...

Salam Kak Gee...
c jantung hati memang sedap...kasi banyak cili ar..mengancam la..klu bejiran boleh tumpang lalu kan..hihi..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Gee...

nmpk menarik lah sambal jantung nie.. selalu msk lemak jer.. tapi kat SG nie nk cari jantung pisang susah sikit laa..