Friday, March 9, 2012

Aci..aci.. buka pintu


Aci aci buka pintu
Nana balik hai pukul satu
Jangan takut burung hantu
Nana bawa tongkat semambu


Nana nana lekas pulang
Aci takut tinggal seorang
Belakang rumah ada jembalang
Mata sepet hidungnya belang
 

Alahai... sunyinya rasa bila hb tiada di rumah... semoga segala urusan hb di luar sana dipermudahkan dan dilindungi Allah selalu... bila sudah kesunyian begini mood nak ke dapor pon merudum semacam... nak makan macam tiada selera.... tapi gagahkan juga diri untuk memasak untuk anak dara yg seorang tu... balik saje dari sekolah terus order nak makan nasi lauk ikan goreng panas2 katanya... ikutkan malas memang semua kerja tidak menjadi tapi.... alahai emak mana yg sanggup membiarkan anaknya kelaparan kan.... gagahkan juga diri ke dapor dengan menu campak2 saje, Acar Ikan Tenggiri... maafkan bonda ye anakanda...



ACAR IKAN TENGGIRI

2 keping ikan tenggiri - bersihkan dan goreng
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
2 biji cili merah
3 sudu cuka
Sedikit kunyit hidup dan halia - tumbuk kasar
garam dan gula secukupnya
Timun (buang biji & potong panjang)
1 cawan air


Cara-cara :-
1.tumis bawang merah, bawang putih, cili merah, kunyit dan halia hingga naik bau dan sedikit perang. masukkan pula cuka makan, garam dan gula dan biar merenih seketika.
2.masukkan ikan goreng dan timun dan gaul rata.  Rasakan asam garamnya dan angkat. Senang kan...

6 comments:

CT Delima said...

As'salam Gee

Hubby tak ada memnag sunyi kan, ct pun kalau hubby tak ada mood memasak akan bekurang, tapi dah tanggungjawab kita masak jugalah walaupun sekadar nasi goreng dengan telur kicap kan Gee..hehehe

menu ringkas tapi telan2 juga air liur ct kat rumah ni..hehehe

selamat berhujung minggu dan cuti2 ya Gee, Ct mahu bercuti2 sunyilah Dapur CT tu nanti.

izahdaut said...

hehe... bantal peluk tak de ye kak. tak pe anak2 ada membising.. sedap nyer ikan tenggiri. tibe2 trasa lama betul tak membeli ikan mahal ni. huuhuh

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Gee...
biasa lah bila cik hubby takde mood pun kureng hehehe

Sedap nmpk acar ikan tenggiri... lauk2 simple begini kdg2 pembuka selera!

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Kecur dibuatnya telan air liur la

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
Tgk acar ikan tu menyelerakan sungguh tau.. Ska sgt makan ikan yg d masak gini... Makan ngan nasi putih panas nie.. Mmg bertambah ler jawabnya

anymz said...

geeeeeeeee,

ini lauk fav aci ni tau..eh lauk fav akak..sangat2 dan sangat2 suka lauk ikan tenggiri..masak apa pun boleh esp ikan goreng..mmmmmm...sedapnya..

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015