Thursday, March 22, 2012

Kuih tepung bunga...selera kampong daa


Tahniah buat anak2 yang beroleh keputusan cemerlang dalam SPM... dan tahniah juga buat guru2 dan ibubapa yg sama2 bertungkus lumus memastikan kejayaan cemerlang itu... kepada yang kurang cemerlang jangan berputus asa... teruskan usaha demi kehidupan di masa akan datang... buat anakanda Amirul Asyraf, tahniah anakanda...ayah & bonda bersyukur dan bangga dengan kejayaan anakanda...! 


Ok, kita tinggalkan dulu soal anak2 dan spmnya dan mari kita jengok ke dapor sekejap yuk...! Kuih tepung bunga? apa tu? ada yang pelik ke? memang pelik sebab kuih ini kuih orang dulu-dulu, anak muda zaman sekarang jarang jumpa kuih ini... kalau ada pon diorang tak suka makan... anak2 k.gee pon tak suka... tak mengapalah, biar orang tua2 macam k.gee ni saje yang makan kan... heeee


Sebenarnya k.gee pon tak tahu asal usul kuih tepung bunga ni... yg k.gee tahu emak selalu buat waktu minum petang di kampong dulu... kata emak senang saje kuih ni main gentel2 aje sudah siap... tapi kenalah berhati-hati sebab kuih ini meletup waktu menggorengnya... macam kuih bom! k.gee suka kuih ini sebab rasanya yang liat dan lemak2 manis gitu.... Jom kita tengok resepinya...

KUIH TEPUNG BUNGA


Bahan- Bahan

2 cawan tepung pulut
3 sudu tepung gandum
1/2 cawan kelapa parut (yg agak muda)
1/2 st garam halus
minyak utk goreng
gula (utk sira)

Cara- cara

  1. Gaul tepung pulut, tepung gandum, garam dan kelapa hingga sebati. 
  2. Bentukkan bulat dan leperkan.  Buat sehingga habis. 
  3. Panaskan minyak dan goreng sampai kuih warna keemasan. Angkat dan toskan.
  4. Kemudian masak gula dgn air dalam kuali lain sehingga mendidih dan pekat.
  5. Masukkan kuih tadi dan kacau hingga rata. 
  6. Kacau hingga gula nampak bertali baru boleh tutup api.
  7. Dah tutup api , kacau lagi hingga gula kering dan kuih dan tidak melekat.
  8. Sedia untuk dimakan.

Jemput makan tepung bunga....

8 comments:

Cheq Sue said...

Kuih tepung bunga ni nampak macam kuih tepung badak kot kat kg saya. memang dah lama tak makan..

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Gee,kita pun terasa tua,makanya datang sini nak makan kuih bunga ni.Mak dekat kpg selalu buat masa kecik-kecik dibulan puasa.Tapi dia celup telur dan goreng.Banyak la dapat urai2 telur dan makan cicah gula.Kita suka Nostalgiq la....

~~zAnAfAhMi~~ said...

akak tak pernah cuba la kuih ni, biasa mkn takde campur dgn kelapa. emak selalu jgk buat, panggil apa eh...hehe...dah tak ingat la.
nak buat la ptg ni, bdk2 kan suka manis2..

Gee® said...

Cheq sue, Pn Ros, zAnAfAhMi >

Kuih ni ada juga yg buat stail lain, adunannya dicampur santan dan kemudian dicelup telor sblm goreng... yg ini stail emak k.gee...simple2 jer...

Mas said...

first time mas tengok kuih tepung bunga nie.....
rasanya macam mana yerk kak...

zila said...

sama dgn mas jgk..pertama kali tgok..nak jgk tau rasanya..:)

Gee® said...

Mas & Zila >

ermmmm...susah jgk laa k.gee nk gambarkn rasa kuih ni... yg pastinya ia liat dan manis sbb disira gula... ada juga yg panggil kuih ni kuih getas...

Qasey Honey said...

asslm Kak Gee...
bselera pula QH tgk kuih tu...selera kampung la pnambat selera sebnarnya kan...