Thursday, March 8, 2012

Puding kasih sayang


Kata orang nak pikat hati suami pikat dulu seleranya... air tangan isteri boleh menambat hati suami tau... aduhai...romantik gitu...ececehhh... kata orang lagi, coklat sebagai lambang kasih sayang, betul gitu cik CT? hahaha... apa yang pasti coklat memang enak dan pasti digemari ramai... ditambah pula campuran resipi sentuhan kasih sayang, sudah tentu hidangan bertambah lazat bertambah nikmat rasanya... uhuu 


Resipi kasih sayang dari k.gee hari ini ialah Puding coklat lapis strawberi yang telah berjaya menawan selera cik abang sayang....ahai... memang serasi betul gandingan strawberi dengan coklat ni...ibarat lagu dan irama ibarat ombak dan pantai... ibarat k.gee dan abg R... ahai..!!


Hehehe... jangan marah you.... sebelum k.gee makin mengada dan makin merapu meraban segala bagai, baik kita semak dulu resipi manisan hari ini.  Resipi asal puding ini k.gee ambil dari majalah Sedap cuma k.gee olah sikit ikut citarasa tekak k.gee.

PUDING COKLAT LAPIS STRAWBERI (Resipi asal Lapis Soya)
Sumber : Majalah SEDAP
Olahan :

Bahan I

800 ml susu soya (k.gee tukar ke susu cair)
20 gram serbuk koko
125 gram gula pasir
1 bungkus serbuk agar2
100 gram choc masakan hitam, dipotong2
1 bj kuning telur
1/8 sudu teh garam

Bahan II

400 ml susu soya
1/2 bungkus serbuk agar2
3 titik pewarna merah muda
1/8 sudu teh esen strawberry (k.gee guna 10 biji strawberi fresh & kisar)
65 gram gula pasir

Cara Membuat

1. Bahan I: rebus agar2, gula dan garam hingga mendidih.  masukkan serbuk koko sambil dikacau. Masukan potongan coklat masakan dan kacau hingga coklat larut.  matikan api.

2. Ambil sedikit rebusan , tuang ke dalam kuning telur. Aduk rata. Masukkan campuran tadi ke rebusan agar2 dan aduk rata. Nyalakan api. Masak sambil diaduk sampai mendidih.

3. Bahagi 2 bahagian Satu bagian dituang di loyang. Biarkan setengah membeku.

4. Bahan II: rebus agar2 bubuk, pewarna merah muda, esens strawberry, dan gula pasir sambil diaduk sampai mendidih. Masukkan susu.

5. Tuang di atas lapisan I. Biarkan setengah membeku.
6. Panaskan lagi sisa bahan I kemudian tuang di atas lapisan II. Bekukan.


Buah tangan dari isteri buat buah hati tersayang.... aww!!!

13 comments:

izahdaut said...

akakkkk.. nasib baik sini sejuk gegel.. hujan lebat betul pagi ni. tapi... puding ni saya nak buat. anak2 pasti suke. diorg suke ngat coklat2 lawan strawbery tu. tapi nak tanya yang serbuk agar2 tu yg 10gm la kan.tq kak share.. nak buat yey.. tunggu hari panas esok lusa..;-)

Gee® said...

Izah >
K.gee guna agar2 serbuk blue swallow yg 10gm... cubalah, compom sedap...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Gee..
menarik & tertarik hehehe pasti anak2 suka :P

hazila said...

Salam,
wah macam celebrate something je ni...

rahel said...

Waaa..canteknya puding..ambik satu cup..

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Awesome!!!cantik dan nampak sedap

sabar kagawa japan said...

salam akak....nampak sedap laa plak pudding akak niii...

Liza said...

salam gee..bila masuk sini terus terasa kasih sayangnya...auwwww...

ijayuji said...

Salam kak g! apa khabar akak di sana? :) waaaa..kita leh geng ya kak :D mmg selalu tersilap kalau nak bhgkan adunan ehehe... dessert2 mmg kita suke! nak2 puding gini tp kita suke kalau puding dibuatkan kuah walau resepi tak tulis tp suke sgt dgn kuah2 gitu :D

Rohah said...

Salam K.Gee..cantek dan nampak sedap puding ni.Saya suka kombinasi warnanya..

CT Delima said...

As'alam Gee

Amboiii...bukan main lagi gedeks! hahaha. Gee cantiknya puding tu, boleh cuba juga sebab menu macam ni memang layan habis kat rumah, cantik gabungan kaler tu kena rajin main dengan kaler Gee pasti nampak menarik. Daaa....

dapurCikWan said...

wah!memang betul menggoda la kak...

Diana @ Melley Mey said...

Cantiiiknya akak puding tuuu... Nampak sgt menarik ... Pasti nya sedap sgt kan akak...

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015