Thursday, March 29, 2012

ala famous amos cookies


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang... Assalamualaikum...salam ceria buat semua... semoga hari ini memberi seribu kebahagiaan buat kita... Pepagi begini kalau makan kukis aci tak?  Kalau di kampong kak gee, sarapan pagi mesti makanan 'berat'... tapi bukanlah makan besi dik oii!!  makan nasik...!!! macam2 nasi ada; nasi lemak, nasi minyak, nasi kerabu, nasi berlauk, nasi dagang.... hish terkejut la org KL kalau datang sini... ini sarapan ke kenduri...? hehehe... sudah budayanya begitu... nak buat macamana, ye tak?


Sarapan hari ini k.gee tak makan nasi tapi makan roti sapu kaya saje... bukan apa... simpan perut sebab tengahari ini di ofis k.gee ada jamuan.... horay!!! Sebelum jamuan tu, jom kita santai2 tengok kukis yg k.gee buat untuk anak dara k.gee yang duduk di asrama... jnagan mintak pulak yer dah habis semuanya... jamu mata sudah lah yer...ekeke....

FAMOUS AMOS CHOC CHIPS COOKIES
Sumber : Hanamemories

Bahan-bahan

1 cawan gula- hana tak buh!
1 cawan padat gula perang * - tapi hana lbhkan sedikit gula perang
1 cawan mentega
1 cawan minyak
1 telor
1 sb susu segar
4 cawan tepung gandum
1 sk garam *
1 sk cream of tartar- hana gune emplex
1 sk baking soda
½ cawan walnut cincang - hana gune badam cincang
2 cawan semisweet chocolate chips
1 sk vanilla extract

Cara-cara

Pukul gula, mentega, minyak, telor, susu and vanilla hingga sebati.

Masukkan bahan2 kering, walnut dan chocolate chips

Adunan nampak lembik, sudukan satu sudu kecil ke atas dulang pembakar, tak perlu di gris.

Bakar pada suhu 350 ‘F (175’ C) dlm 10-15 minit (bergantung pada jenis oven)

Nota * Rasa agak manis, boleh kurangkan gula perang kepada ½ atau ¾ cawan. Jika mentega dah masin kurangkan garam kepada ½ sk.

Cookies ini agak peroi, jika suka keras sedikit, lebihkan tepung ikut kesukaan.

Walnut boleh diganti dengan kacang jenis lain
 

sedap kukis ni... terima kasih penyumbang resipi....

10 comments:

nuwairani ismail said...

resepi syari ni nani dah 3 kali buat kot...memang puas hati guna resepi dia...

izahdaut said...

akakkk.. saya ni jenis tekak kampung kak.. memang tak kisah makan berat pepagi.. makan ringan tu yang saya kisah.. hahahhaa.. tak senonoh tull..

sekut ni dah lama teringin nak buat. cume resepi je banyak sangat sampai tak tau mana satu nak dibuat. kiki

ijayuji said...

Salam Kak G! kita nak jugak sekut ni kak!! nk makan tp malas pulak nk buat hihihi.. nak beli? yg beli punya tak sesedap buat sendirik kan kak kan kan kan :D

Cheq Sue said...

kita pun dh 2 kali buat resepi ni.. memang termimpi2 la sedapnya tu

Qasey Honey said...

mesti sedap cookies ni kalau dh ala2 famous amos tu...nk raya nti bru nk cuba..hihihi...tgk kedpn fikirnya...

Gee® said...

nani, izah, ika, cheq su, qasey honey > kukis ni compom sedap tau...tak rugi buat mmg bebaloi...

HomeKreation said...

Gee, pos sekilo ke Miri yek...hehe

zila 4ever said...

salam k.gee
wahhh teringat2 nk raya nie..sy pun simpan resepi bskut nie byk..tp masih x terbuat-buat..nampak jew resepi copy..tp buatnye jer blum..:)

Juwita Jamaludin said...

yea.. biskut yang memang tak tinggal bila rasa.. sedap kak.. lama tak buat biskut

ummiaisyah said...

salm Kak Gee..kalo dh beranak ramei cm sy ni mmg kena spre sekut2 cmni kt dapo..lapo je demer!