Wednesday, March 28, 2012

Lempeng kelapa


Assalamualaikum...selamat pagi Rabu semua... apa kata pagi ini kita makan lempeng kelapa nak? ada pulak belen lauk semalam daging masak lemak kerisik, boleh cicah dengan lempeng kan.... sarapan ala kampong jer....


Sebenarnya lauk daging jarang masuk ke dapor k.gee... bukan apa, anak2 kurang suka... ayam saje yg menjadi kesukaan mereka... Lempeng kelapa ini pon bukan pev mereka, jadi k.gee dengan hb jer yg makan... kalau sudi jemputlah sarapan sama k.gee... hehehe



LEMPENG KELAPA

BAHAN-BAHANNYA :-)


1 1/2 cawan kelapa parut putih, pilih kelapa berkulit basah
1 cawan tepung gandum
1 cawan air
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)

Satukan semua bahan2, kacau hingga rata dan jika kelihatan terlalu pekat boleh tambah 1 - 2 camca besar air. Kacau rata.

Panaskan non-stick pan saiz 4 inci, lensger dengan sedikit minyak masak. Sendukkan kurang lebih 1/3 cawan adunan dan ratakan, masak dengan api sederhana hingga permukaan lempeng kekuningan.

Terbalikkan dan masak lagi hingga sedikit garing, angkat. Hidangkan bersama sambal tumis atau kuah kesukaan anda... sedappppp.....



Sedap makan lempeng kelapa dengan kopi-o panas kan....


10 comments:

Chah said...

memang cari pasal tau akak ni pepagi ni! nak lempang...ehhh lempeng!! Ya Allah terliurnya....

Gee® said...

Chah>
kalau nk lempang mai lah sini...kita lempang sama2 nak...? kik kik kik...

Tina Othman said...

wah sedapnya, rasa mcm kat kampung pulak tgk lempeng ni =)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Slmt Pagi Gee :)
Best nyer sarapan ala2 kampung!!
Suka tgk lempeng kelapa Gee yg tebal & bulat..uniform g2 sama jer bentuk nyer :P

Cheq Sue said...

pagi kak gee, sedapnya kalau leh pekena lempeng tu sebijik. kat rumah ada sangat kelapa muda nya, tapi nak membuat tu xde pulak angin rajinnya

sasha rahmat said...

lempeng nya nmpk montok2..gerammmm!!!

Mas said...

assalamualaikum....

mas dtg sini nk mtk lempeng kelapa sekeping nak cicah ngan sambal sardin kt dapur mas ni hah hihihi....

Nuridah said...

Assalamualaikum Gee,

wah ada lempeng kelapa...sedap tu...dulu arwah ayah Nur suka buat lempeng cam gini...sedap mkn cicah ngan sambal...waduh rindu nya nk mkn lempeng.

zila 4ever said...

salam k.gee
rasanya dh habis kot lempeng kelapa tue..zila dtg dh lambat..h ehee hee..tergoda nengok daging tu..sedapnya kak..:)

Qasey Honey said...

asslm kak Gee...amboiii gebunya lempeng kelapa tu...cmne leh jd gitu yer...Qh kalu buat mesti leper aje...sedap tgk lempeng tu...bestnya klau dpt mkn sma2kan...hhehe