Thursday, May 30, 2013

Cocktail bandung selasih


Tetiba tekak teringin nak menghirup sirap bandung campur koktel buah-buahan... hb kata kalau nak sedap lagi tambahkan biji selasih agar dapat menyejukkan badan... Ooooo.... bagus idea hb tu... sejuk dan nyaman jer tekak bila dapat semangkuk cocktail bandung selasih ni... tak percaya ? cubalah buat.... pasti yummeh...!!


Selain sedap dan menghilangkan dahaga, rupanya banyak khasiat biji selasih ini untuk tubuh badan kita, baru hari ini k.gee tahu tau hasil selongkar di sini... antaranya :

1) Dapat mengurangkan panas badan.
2) Ia berkhasiat untuk menguatkan organ hati.
3) Merawat insomnia (penyakit susah untuk tidur).
4) Menenangkah fikiran yang secara tidak langsung dapat mengurangkan keadaan gelisah dan gagap.
5) Dapat membantu mengatasi masalah gangguan pencernaan seperti sembelit.
6) Dapat mengurangkan masalah sakit kepala, sakit gigi dan sakit perut.
7) Bagi wanita, zat cineole dan tannin yang terkandung dalam biji selasih berkhasiat untuk mengurangkan cairan berlebihan pada vagina.

So, apalagi..... jom selasih...!!!

 

COCKTAIL BANDUNG SELASIH

1 tin fruits cocktail
1 tin buah peach
1/2 cawan halwa kabung
1 tin susu cair
1 tin air
1/2 cawan sirap
1 sudu biji selasih (rendam sehingga kembang)
Beberapa ketul jely (k.gee beli jely segera perisa mango)

Campurakan semua ke dalam mangkuk dan tambahkan ais kiub secukupnya.  Kacau-kacau dan segera untuk dinikmati... slruuuppp.... yummeh!!



Nah!! ambil segelas....


17 comments:

Marsita yahya said...

sedap nya kak

Mori Said said...

Maveles nyer minuman tu.... Yummyy...

Tina Othman said...

Wahhhh nyum, sejuk je perut klu dpt minum ni

Ummi said...

Uiikksss pepagi tertengok jus nih...eeemmm, kalau terteguk, x cukup segelas, kalau terpandang jer, cukuuuppp...hehehe

fazianbatrisyia said...

mmg nampak sedap & terliur pulak...haish...puasa la...

mama sara nur said...

assalam k.gee
amboi sedapnya, nak segelas
selasih memang sedap, suka time puasa wat sirap letak selasih fuhhh

rostina76 said...

salam k.gee……wah!!!tak sangka biji selasih byk khasiatnya. kena g carini. btw ingatkan strawberry betul tadi, heheh cute je

JaSSNaNi said...

nyamannn!!!
saya memang suka sirap selasih.. ni up lagi dari minuman kegemaran saya.. lagi up lah suka..

rahel said...

Wah....memang terbaek utuk tubuh badan.....saya baru jer minum teh melaka letak selasih...segarrrrr

Bbwana adienia said...

salam k gee..

bestnya minum koktel selasih ni..

Mieza said...

Kak Gee..gulp gulp teguk air selasih ni..dah panas kong kat Tg Malim ni...dapat segelas mmg tak cukup! kena sejug!

hana said...

salam kak.gee.... memalam cenggini leh terliur tgk air sedap. bila la nak menyinggah jiran sebendang nih yer! ekekeke

hazila said...

Mesti dah habiskan kak gee, tu lah sape suruh datang lambat sangat....

Sury Abil said...

Salam kak gee..wahh menawan sungguh koktail tu...kite pun peminat selasih..ank2 panggil telor katak..heee

Sury Abil said...
This comment has been removed by the author.
Ayu said...

Assalam Gee,
waduh lambat singgah kesini ya..
coctail ni yang buat kita tak boleh tahan biji selasihnya tu..rasa dah
kat tekak ni tau..mana nak cari malam2 buta ni..huhu...

Amie said...

Tq for sharing Gee... selama ni hanya tahu biji selasih tu untuk kurangkan panas badan, rupanya banyak khasiatnya yang lain...

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015