Wednesday, May 15, 2013

Kari ayam bernenas


Syukur alhamdulillah... selamat berbuka puasa semalam dengan menu yang menyelerakan... sudah lama tak masak  kari ayam sebab famili lebih suka ayam masak lemak cili padi atau ayam goreng kicap... balik dari pejabat semalam tetiba tercetus idea nak masak kari ayam campur dengan nenas dan cicah dengan roti... kalau dapat roti jala lagi best, kan...sepanjang jalan berangan2 kari yang pekat, pedas dan kaww...! adoyaii.....!! berpuasa tapi masih kuat nafsu...


Hehehe... kalau bab makan k.gee memang kreatif... olah sana olah sini.... sehingga menu biasa2 pon nampak special... special pada k.gee lah.... selera orang lain kita tak tahu, kan... Apapon bersyukurlah dengan rezeki dan nikmat yang Allah berikan... dan jangan lupakan mereka yang hidup dalam kesusahan dan kefakiran seperti kisah 'bekas nasi goreng Amira' yang k.gee terbaca di fb pagi ini...  sedih dan menyentuh perasaan... Kalau kita berkemampuan, bantulah mereka yer...



KARI AYAM BERNENAS

Bahan:

1/2 ekor ayam - dibersihkan dan potong kecil
Daun kari
2 ulas bawang putih - hiris nipis
3 sudu rempah kari
3 sudu cili kisar
1 sudu serbuk jintan manis
1 mangkuk nenas dipotong dadu - k.gee guna nenas dalam tin

Bahan kisar :

3 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia

Cara :

Tumis bawang putih 2 ulas (hiris nipis) dan daun kari sampai garing dan naik bau.

Masukkan bahan kisar bersama rempah kari yang dibancu sedikit air dan cili kisar. 
Kacau sebati sampai naik minyak sikit
Masukkan ayam yang sudah dipotong kecil dan gaul agi. Biar sampai ayam empuk.
Tambahkan santan cair dan nenas dan biar merenih seketika.
Selepas itu baru masukkan santan pekat,  kacau.
Masukkan air asam jawa dan garam.  Renehkan sampai masak....
 

Wallaah... jom kari....


9 comments:

Bbwana adienia said...

salam kak gee..

wah, pepagi lagi dah tayang kari ayam ni..lapar ni kak, belum bekpes lagi nih..

Gee® said...

Bbwana adienia > hehehe... lauk semalam daaa

Tina Othman said...

Sedapnya kari, lg spesel ada nenas

Liza said...

Liza tak pernah lg buat kari ayam letak nenas, nnt blh cuba ni...

Sury Abil said...

Uihhh...berjanji ke kite ni..masak lauk kari ayam...kite ada roti jala skli...tapi dh habis...heeee...kari ni ada nanas ya...mesti bertambah sedappp..blh lh dicuba utk merasa kelainan.

ummiross said...

Salam Gee..

Ummi singgah makan roti dengan kari ayam, sedap!

Amie said...

Kari ayam ni sebenarnya menu pembuka selera kan Gee... baunya tu yang menggancam!

Rohah said...

mak kita kata,apa masakan seperti daging atau ayam klu bagi nenas,makanya akan empuk daging2 tu..ni penambat selera klu makan ngan nasi putih ni

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum Kak gee..resipi kan universal...tak kira apa saja olahannya asal ia menepati selera..tak orang lain pun, kita sekeluarga pun ok kannnnn...

iya2 saya pun ada baca kisah tu semalam..memang sedihhhh kan....

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015