Thursday, May 9, 2013

Hati pari ?


Assalamualaikum... Salam pagi Khamis... semoga semuanya sihat2 dan ceria hendaknya... kalau tidak sihat tu lekas-lekaslah berjumpa doktor, bimbang melarat pulak sakitnya nanti... apa-apa pun kesihatan perlu diutamakan... nanti siapa nak menguruskan rumahtangga dan anak-anak, kan...   



Tentunya ramai yang berpuasa sunat Khamis hari ini... tahniah... bukan senang sebenarnya hendak berpuasa di luar bulan Ramadhan ni... lebih-lebih lagi berada di kalangan rakan-rakan yang selalu menayang makanan yang sedap-sedap... kadang-kadang tu tergugat iman dibuatnya... Mudah-mudahan Allah beri kekuatan dan kesabaran menghadapi nafsu yang tak kesudahan...  


Apa kata berbuka puasa nanti kita sediakan makanan ala kampung... minggu ini k.gee mood kampung yer... hehehe... Pernah dengar kuih hati pari? Sebenarnya di zaman moden ni, kuih begini jarang sekali didapati... Kalau ada pun sudah diberi nafas baru dan diberi jenama baru...

Kuih hati pari ini adalah kuih jagung yang dibuat seperti kuih lompat tikam atau som-som... Kuih ini emak k.gee yang buat... emak kata kalau guna jagung kampung lebih sedap sebab berkanji, tapi kali ini emak guna jagung manis yang hb k.gee beli di Cameron Highlands... jadi untuk pekatkan kuihnya emak tambahkan tepung jagung dan sedikit tepung kastad untuk warnanya...

KUIH HATI PARI
Resipi : emak k.gee

2 cawan jagung manis
5-6 cawan santan
1 cawan gula
1 cawan tepung jagung
1 sudu tepung kastad

Jagung disagat dan blend dalam blender, tapis untuk buangkan hampasnya, kacau dengan santan, gula dan tepung di atas api yang sederhana hingga pekat.  Masukkan dalam loyang dan simpan dalam peti sejuk sebelum dipotong. Kuih ini sedap dimakan sejuk...


Hati pari jamu Pak Hassan
Kuih muih tradisional dilupa jangan....



16 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam Gee..
Ya Allah... nostalgianya bila tengok kuih hati pari ni... rindu sangat2 nak merasanya.. zaman kanak2 saya.. inilah kuih kegemaran sebab ma selalu buat disebabkan arwah ayah dulu memang selalu tanam jagung kampong masa tu.. skrg dah susah nak buat sebab rata2 hanya jagung manis yg ada terjual.. dah susah nak cari jagung kampong tu... jagung manis kurang patinya kan Gee? Kalau jagung kampong bila dikisar pati atau kanjinya pekat!

kalau Gee ada sukatan tepat nnt boleh kongsi ye... kalau tanya mak rasanya dia pun dah ingat sukatan resepinya.. hehe.. lgpun org dulu2 buat kuih tak bersukat.. main agak2 je kan..

Gee® said...

Wslm MaDiHaA >
Sebenarnya hati pari ni emak gee yg buat guna jagung manis Cameron Highlands. Memang jagung manis tak ada kanji jadi emak tambahkan sedikit tepung jagung dan tepung kastad... nanti gee masukkan resepinya yer

雷切儿 said...

oh~kuih ini cantik~
saya suka :)

Bbwana adienia said...

salam kak..

saya pun baru dengar dan tau ada kuih nama hati pari..tapi nampak sedap dan comel ja saiznya..

Cendana Kasih said...

ooo...kuih rupanya..ingatkan hati ikan pari yg betul2..hahaha

Rohah said...

Ist time dengar kak..cam puding jagung pun ia jugak..suka klu berasas jagung ni..

Marsita yahya said...

salam Kak G, mmg ada ke kuih ni? tak pnah dgr lak:)

Mori Said said...

salam gee... rasanya mori pon pertama kali dgr nama kuih ne... lain sangat..hehehe.. tapi nmpk sedap betul....

Ummi said...

Geeeeee...orang seberang jalan x ingat ke....hehe

umi's cup cake said...

Salam Kak Gee,
pernah baca pasal kuih ni kat buku 'buakn sekadar resepi'

Sury Abil said...

Tgok tajuk mula2 ingat hati ikan pari ke.. kek hati pari ke...rupa2 nya lain ye...x pernh tgok n rasa lagi kuih ni...mesti sedapp kan...:-)

zila norazila said...

pernah dgr jgk..tp mmg x pernah rasa kak gee..mesti sedap nie..comel2 lg

Shiela said...

Samalaa saya.. Pun festaim dengar.. Chumel sgt..

Qasey Honey said...

bru tau ade kuih hati pari..cmne la yer rasanya tu...nmpk mcm sedap

Mamasya said...

Aslmkum k.Jee
pertama kali tahu ttg kuih hati pari ni. comeii bentuknya itu.letak jagung manis...sedap ni...

JUMEE ZAILA AHMAD said...

Gee org pahang ye.. Setahu sy kuih ni terkenal di phg..agak2 je la.. Sbb arwah mak sy memang pandai buat ni tp x sempat belajar sbb dia meninggal umur sy 12 tahun. Tp asyik dok terbayang kuih ni arwah pernah buat.. Tq for sharing the recipe. Nak try buat la....

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015