Friday, December 16, 2011

Agar-agar laici karamel


Assalamualaikum… segala puji bagi ALLAH yang masih menghidupkan kita... selawat dan salam atas junjunganNya…


Agar-agar laici karamel ini juadah berbuka puasa untuk hb semalam... sengaja kak gee tambahkan karamel sebab kak gee suka rasa pahit2 gula hangus tu...


Agar-agar Laici Karamel

Bahan-bahan

1 bungkus agar-agar
1/2 cawan gula
1 tin laici - blender bersama airnya
2 biji telur
1 tin susu cair
Karamel atau gula hangus

Cara-cara :

Masukkan agar-agar serbuk dan air ke dalam periuk dan masak sehingga agar-agar hancur.  Masukkan gula, kacau.  masukkan laici yg diblender, susu cair dan 2 biji telor.  Biarkan mendidih dan tutup api.  Ambil 1 cawan agar-agar laici tadi dan campurkan dengan karamel.  kacau rata.  Curahkan agar-agar karamel ke dalam acuan.  Biar sejuk 5 minit.  Kemudian baru curahkan kesemua agar-agar laici tadi ke atas karamel tadi.  Sejukkan di dalam peti ais sebelum dihidangkan. Selamat mencuba!

10 comments:

Liza said...

salam kak gee..kak gee guna agar2 strip ke yg serbuk? Liza cnfius nk salin resepi ni...

Gee® said...

Liza >
k.gee guna agar2 serbuk...kalau nk guna yg strip pon boleh Liza...

Nurul said...

Kak Gee...
Nak sepotong!! hehe, nurul pun ader buat agar2 jgk smlm, tapi x n3 pun lagi... ader karamel tu mesti sedappp kan... :)

Effa said...

Salam
Kak berapa sukatan gula untuk nak buat karamel ye?

Qhaifa Nur said...

salam

rajin buat agar2 kat umah sebab senang...ni lagi satu rasepi baru sedapnya bubuh laici...

saya suka guna serbuk..

Gee® said...

Effa >
K.gee buat 1/2 cawan gula...tp tak hangus sangat sbb kalau beku nti susah nk masuk dlm agar2... agak2 kekuningan jer...

Gee® said...

Nurul >
hehehe...dh licin la Nurul...bawa gi opis td...

Qhaifa >
ermmm...cubalah laici + karamel...sedap tau

CT Delima said...

As'salam Gee

Maaflah lambat sikit kapal terbang sampai, baru ni sempat mendarat..hehehe

Ni yang sedap Gee, buat penyejuk tekak. sesekali merasa kelainan pada agar2 memang elok kan. kalau nak cuba resipi ni Gee..kena cari acuan macam gee gak lah..hehehe. cantik nya suka tengok garis2 kat agar2 tu :)

cik cek said...

Gee....
Sejuk...nyaman je menelan agar2 laici karamel ni...:)

nOOrsha said...

salam kak gee..nmpak sedap agar2 laici ni..dulu mak sy pun rajin buat agar2 laici... syok mkn sejuk3.. ade add karamel tu mesti lgla special :)