Friday, December 9, 2011

Tempe balado


Salam Jumaat...hari yg penuh baraqah.... "Di sekitar Arsy ada menara-menara dari cahaya. Didalamnya ada orang-orang yang pakaiannya dari cahaya dan wajah mereka bercahaya. Mereka bukan para Nabi dan syuhada, hingga para Nabi dan syuhada kagum." Saat ditanya oleh para sahabat, Rasulullah menjawab : "Mereka adalah orang-orang yang saling mencintai karena Allah, saling bersahabat kerana Allah, saling berkunjung kerana Allah dan saling memaafkan kerana Allah".  wallahualam...

Mari kita selongkar menu hari ini...Tempe Balado atau tempe goreng berlada... resepi mudah dan ringkas....


TEMPE BALADO

bahan2nya:


Tempe - hiris nipis dan goreng.
Ikan bilis - digoreng garing

2 biji cili merah
10 biji cili padi
4 ulas bawang merah
1 biji bawang besar - hiris nipis
1 sudu sos tiram
garam dan gula secukup rasa

cara2nya:

-Kisar kesemua cili dan bawang merah.  Tumis hingga naik bau. Tambahkan sos tiram dan garam dan sedikt gula.  Bila sudah garing masukkan bawang besar yg dihiris, tempe dan ikan bilis yg sudah digoreng tadi.  Gaul rata.  Siap !!

Boleh dimakan bersama nasi panas.... sila lah...


5 comments:

CT Delima said...

As'salam Gee

Wahhh...bertambah2 kecur ct datang sini. tempeh ada sepeket tu Gee. Nak cuba buat lah hari ni. tak boleh tahan dah ni. Jap lagi bolehlah masuk dapur awal sikit. Tr kasih Gee :)

Liza said...

salam gee....sedapnya tempe...tp kat umah liza ni, liza srg jer yg mkan tempe ni, tu yg xberapa rajin nak buat...hihihhi

nOOrsha said...

SEDAPNYE TEMPE BELADO..PEBERET SAYE NI..KLO MERATAH X IGT DUNIE :)

Qhaifa Nur said...

tengok tempe teringat ayah mertua, memang feveret dia ni....
sedapnya...

Mieza said...

kak gee..mieza br je makan tempe ni hari ni..tp tk buat sendir..beli je kat restoran td..mieza suka tempe..dah mcm org jawa dah liadh mieza ni kak..sejak pindah tg malim ler kenal tempe ni..dulu kat kelantan tk kenal pun :)

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015