Friday, December 2, 2011

Super Moist Eggless Chocolate Cake


Memang betul kata Wana Potret Kasih tu... kek ini memang terbaek!!! Sangat moist, lembut dan sangat sedap.... seluruh keluarga sukakan kek ini terutama encik hb...  terima kasih Wana kerana menyumbangkan resepi kek paling sedap ini... walaupun Wana sudah derhakakan resepi asalnya tapi resepi derhaka ini sangat mabeles... pandai Wana.....


Kek mabeles ini akak buat untuk belated harijadi anak kedua akak Nurul Ain yang sedang menunggu keputusan PMR tu... minggu lepas sibuk sangat tak sempat nak celebrate... anak2 memang sukakan kek coklat... Oklah...jom kita semak resepinya...


Resepi Super Moist Eggless Chocolate Cake

Sumber : Potret kasih

Bahan-bahannya

2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 cawan serbuk koko ( kalau guna serbuk koko yg berkualiti, 3/4 cawan je dah cukup)
4 sudu besar susu tepung
1 1/2 cawan air sejuk (dari peti ais)
1 cawan air kopi ( rendam 1 uncang coffee dlm 1 cawan air panas dan sejukkan)
2 cawan gula perang
2 sudu kecil esen vanilla
secubit garam
1 cawan minyak jagung

Cara penyediaannya

1. Panaskan oven pada suhu 160C. Griskan dengan mentega pada acuan kek yang telah dialas dengan kertas minyak.

2. Ayakkan tepung bersama baking powder, soda bikarbonat dan serbuk koko di dalam sebuah bekas. Masukkan susu tepung dan garam. Kemudian dikacau rata.

3. Masukkan gula perang, air coffee, minyak jagung, esen vanila dan air sejuk. Kacau perlahan-lahan dengan whisk hingga gula hancur.

4. Tuangkan bahan yang telah dikacau tadi ke dalam adunan tepung tadi dan kacau dengan whisk perlahan-lahan hingga sebati. Pastikan adunan tidak berketul2.

5. Tuangkan adunan ke dalam loyang dan bakar selama 40-45 minit atau hingga masak.

6. Sejukkan kek setelah kek masak. Kemudia boleh lah dihiaskan dengan topping yang disukai.

Cubalah....sedap tauuuu.....


8 comments:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Morning Grr,wah pagi2 dah ada coklat kek.Kak ros pernah baut sekali,sedap kan.

Gee® said...

Puan Ros >
memang sedap kak ros... moist sangat dan sedap...

Liza said...

salam gee...nmpk pun dah tau sedap...Liza masuk list dulu yer resepinya, nnt senang2 nk try buat...thnx Gee..

Citarasa Rinduan said...

aduhhhhhh

kak Gee
meleleq air liur daku
lapor lah time hujan2 nie

Qhaifa Nur said...

betul tu nampak moist gitu....
terliur pulak ni...

cik cek said...

Gee...
memang nampak super moist sungguh...menggoda jiwa...:)

JaSSNaNi said...

wahhh,, best best, sini ada kek coklat.. ade lagi tak? nak sikitttt.. bleh? hehehe

Mieza said...

kak gee..kek cekelat kak gee ni nampak sooo chocolatey..moist sesangat..sedapkan kak gee kek ni..tetiba teringin nak makan kek cekelat lak..haishhhh sabar mieza sabar...kata nak diet hahahha

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015