Wednesday, December 21, 2011

Cara manis kasih sayang...

Kuih cara manis ini memang kuih fav k.gee dan keluarga.... kuih ini ringkas, mudah dan cepat menyediakannya... rasanya lemak manis dan wangi bau pandannya ... k.gee memang selalu buat kuih ini terutama waktu sarapan pagi di hari minggu.... kebetulan pokok pandan di belakang rumah tu tumbuh subur di musim hujan ni... makin hijau dan rimbun daunnya... sesekali aroma harumnya menyapa ke lubang hidung...ermmmm nyaman sekali....  

Anak2 pon suka kuih yg ada gula cair... sedap dan manis katanya... tambah2 kalau dibuat dengan ikhlas dan kasih sayang... fuh!! bertambahlah nikmat kelazatan & kemanisannya... betul begitu? heeeee


Kuih Cara Manis

1 cawan santan
1 cawan air pandan
1 cawan tepung gandum
1 biji telur
secubit garam
gula pasir secukupnya
pewarna hijau (jika perlu)

Caranya:

1.Bancuh semua bahan kecuali gula pasir, kacau sebati.
2.Panaskan acuan dan tuang bancuhan tepung kedalamnya. biarkan seketika.
3.tambahkn gula sebagai inti. biarkan sehingga kuih masak.
4.angkat dan hidangkan.
 

5 comments:

hazila said...

Lama tak buat kuih cara sebabnya acuan saya tu asyik melekat je. Tension betul, dah buat macam macam tapi tak ok juga.

Liza said...

salam kak gee....bakar kuih cara ni dlm oven ke atas dapur?

Gee® said...

Hazila >
memang ada acuan yg meragam cam gitu...tp acuan k.gee ni ok jer...tu yg rajin men cara tuh...

Liza >
K.gee bakar atas dapor jer

Cheq Sue said...

kak gee, saya pun selalu macam kat zila kata tu, suka sangat kuih cara, tapi fedap bila buat syik lekat je kat acuan

CT Delima said...

As'salam Gee

Maaflah baru sempat nak BW. sakit kepala masih ada sikit2 tu yang nak jengah lambat2 sikit. tambah2 anak2 ni aklau dah duduk depan laptop nak berganjak punyalah payah. berhenti pun time nak solat dan makan jer..nasib badan lah kannn..hehehe

cantik nya kuih cara manis Gee ni. ct punya tu hari macam melekat2 lah rasanya acuan tu kot..entahlah..apa pun kuih ni fav ct gak Gee..ada lagi tak..?