Tuesday, February 7, 2012

Kek gula hangus...dedicated 2 SIL


Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera.. Kita masih lagi berada
di hari-hari kebesaran Nabi Muhammad saw. Selawat dan salam buat baginda.  
 اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم .



Kek gula hangus ini kiriman khas buat SIL di kampong.... tempohari dia teringin nak makan kek ini tapi tak sempat nak buatkan... lagipon k.gee memang tak pernah buat pon.... kebetulan ada masa terluang sempena cuti 3 hari ni k.gee cuba buatkan... ehem... nampak macam tak berapa bersarang aje... semut2 dah merajuk kot... heeee... resipi ini cilok dr dapor Nita Almari Resepi... minta izin yer k.gee kongsikan di sini pula...  terima kasih daun keladi... muahsss


KEK GULA HANGUS
Resipi : Almari Resepi

Bahan2:

1 cawan gula
1 cawan air panas
1 cawan tepung gandum
1 cawan susu pekat
2 camca teh soda bikarbonat
4 biji telur
2 camca besar mentega

Cara2:

Masak gula dengan api sederhana hingga hangus. Masukkan air & kacau hingga cair. Berhati semasa masukkan air, sbb gula tu akan meletup2...tutup periuk utk elakkan terkena percikan (pasai i da kena dulu u!berbekas jari i yg halus ni ahaks!). Kemudian masukkan mentega.Sejukkan.

Pukul 4 biji telur tu sehingga kembang & pekat. Masukkan susu pekat dan kacau sebati.

Ayak tepung dan soda. Masukkan sedikit demi sedikit. Akhir sekali, masukkan gula hangus tadi...kacau rata. Perap adunan selama 3-4 jam (aku perap 6 jam sebab lupa2 kucing..ekekekeke). Bakar dgn api sederhana 160 -180 selama 45 ke 1 jam.  Bahan senang, buat senang..makan lagi senang!! ekekekeke..
 


woit..!!  kerja..kerja... jangan malas

5 comments:

CT Delima said...

As'sala Gee

ct datang bawak piring ni, nak 3 potong kek kesukaan ct tu haa..ada lagikan. jap lagi ct sampai eh..vrooommmm

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak gee cayaang...
diana pun nak juga... hehehhe.... kek nie mmg menjadi fav ahli keluarga diana nie akak... mmg sedaap

Gee® said...

CT >
cepat..cepat... dah nk abih ni... takut kempunan pulak Ct nanti...heeee

Diana >
pestime k.gee buat... kurang bersarang la Diana... ini pon sampaikan hajat SIL yg teringin nk makan...nx time cuba lg

hazila said...

Cantik kejadian kek gula hangus tu. Saya pun suka.

ady said...

as-salam
cantiknye kek gula hangus tu..suka tgk sarang2 yg cantik tu...

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015