Wednesday, February 15, 2012

Kuih bakar jagung


Sarapan apa yer pagi Rabu ini? Marilah join k.gee makan kuih bakar jagung... kuih tradisi yang senang menyediakannya... yang penting mesti ada jagung samada jagung fresh atau jagung manis dalam tin... k.gee ada jagung manis beli di Pasar Tani di Raub Ahad lepas... ada 7 tongkol, 2 tongkol k.gee dah rebus petang semalam dan 2 lagi k.gee buat cucur jagung... macam2 menu boleh dibuat dengan jagung ni kan...


K.gee dan famili memang suka makan jagung...  tak kiralah juadah apa, kuih bakar ke, kuih talam ke, bubur ke, cucur ke, puding ke, rebus ke, bakar ke... macam2 lah... janji rajin kan.... k.gee kalau bab membesarkan perut memang rajin.... heeeeeee

KUIH BAKAR JAGUNG

Bahan-bahan


2 tongkol jagung manis - k.gee rebus sekejap
1 cawan tepung gandum
2 cawan santan
1 cawan air
3/4 cawan gula
2 biji telur
sedikit pewarna kuning
sedikit bijan jika suka

Cara-cara

Blend semua bahan hingga sebati kecuali jagung dan bijan.
Asingkan jagung dr tongkolnya dan blend sebentar tidak perlu hancur sangat.
Tuangkan semua bahan ke dalam loyang dan taburkan bijan jika suka.
Bakar pada suhu 180 C selama 1 jam atau sehingga garing kulitnya.

Sudi-sudikanlah...

5 comments:

Iza Teratak Usang said...

Assalam...
Kalau puasa, tak boleh masuk blog kakgee...kena masuk waktu malam..

Mas said...

mas klu kuih2 bako ni...
suka sangattt...
sedappnya kuih bako jagungg...

ijayuji said...

Salam kak! Kuih bakar mmg suke! Klu yg itam2 itu lg suke rangup mkn panas2 hihihi... Letak jagung byk2 mesti sedap!

CT Delima said...

As'salam Gee

Hahaha..dok gelak baca entri Gee ni, kalau bab membesarkan perut tu lain kali kena taip kecik2 sikit Gee..hahaha. adoiii..gelihatilah, lawak juga Gee ni.

ct pun suka kuih berasaskan jagung juga Gee. tapikan antara kuih bakar pandan dengan kuih bakar jagung lagi harum yang mana erk Gee... hehehe

Diana @ Melley Mey said...

sedaapnya tu akak kuih bakar jagung... sukanya diana makan kalau yg berasaskan jagung nie... sedap n mmg fav diana..