Tuesday, February 28, 2012

Puding sagu...layan 5 rencah 5 rasa


Assalamualaikum wmt. wbt... Cuaca di luar sana sangat panas... Masa k.gee bawa eQa ke klinik semalam, penuh klinik dengan orang sakit... hampir sejam menunggu giliran... eQa demam dan serangan tonsil yg agak kronik... 2 hari lagi akan menjalani pembedahan... kami terpaksa menunggu sehingga bilik/wad available... full house... mudahan2 pembedahan dapat dijalankan segera dan eQa cepat  sembuh... semoga Allah permudahkan semua urusan...  


Sambil k.gee 'sponging' eQa yg demam, sempat juga melayan 5 rencah 5 rasa... santai jer tengok  Chef Sherson Lian memasak... main campak2 tapi hidangan sangat menarik... antara menu yg menawan hati k.gee adalah Puding Sagu ni... minta tolong hb temankan eQa k.gee terus godek2 puding yg simple ni... orang kata puding ini sesuai untuk tekak orang demam...sejuk jer..  (tekak orang tak demam lagi sesuai kan... weheee..)


Sebenarnya k.gee tak sempat salin resepi Chef Sherson, so resipi ini k.gee olah sendiri ikut citarasa k.gee dan stok bahan2 yang ada. di dapor. Kalau sudi jom kita semak resipinya...


PUDING SAGU
Cetusan Idea : 5 rencah  5 rasa

Bahan (puding sagu) :

2 cawan sagu biji mata ikan
3 cawan air

Bahan (Kuah) :
3 cawan santan pekat
Secubit garam
Daun pandan

Bahan (Air gula) :
1 cawan gula melaka
2 sudu gula

Cara-cara:

Rendam sagu lebih kurang 20 minit. Kemudian masak sagu dengan air sampai sagu kembang, kental dan warna bertukar lutsinar. Tuang ke dalam acuan dan sejukkan dalam peti ais.

Didihkan gula merah bersama 2 sudu gula pasir sehingga gula hancur dan pekat. Sejukkan.

Masukkan santan pekat ke dalam periuk dan tambahkan secubit garam dan sehelai daun pandan.  Sentiasa kacau sehingga mendidih. Sejukkan.

Bila nak makan, tuangkan santan ke atas puding sagu dan curahkan air gula di atasnya...


ermmm... petang2 yg panas begini sesuai benarlah pekena puding kan...
syioookk....

12 comments:

Juwita Jamaludin said...

Salam kak.. Sedapnya puding ni lama ita x buat.. Sibuk sejak akihir2 ni.. Gambar akak pun makin mengancam

Iza Teratak Usang said...

Assalam..
Lama tak makan sagu...

Gee® said...

Ita > sibuk buat bisness tak apa...masyukkk!! heeee....

Iza >
cubalah...sedap tau

izahdaut said...

lawoooo nyerr kak geee... ni wat warne wrni leh dihidang kat meja makan beradab pengantin dah ni. cantik

Gee® said...

izah >
heeee...

CT Delima said...

As'salam Gee

salam rindu juga buat Gee, anak tak sihat ya. Semoga segalanya dipermudahkan ya Gee, doa buat eQa semoga cepat2 sembuh.

lamanya ct tak makan kuih sagu lagi2 kalau dimakan sejuk2 lagi tambah sedapnya kan ..

E-na Art Studio said...

Ala siannya anak akak kena tonsil...teruk tu kak samapi kena operate...moga cepat sembuh dan dipermudahkan segala urusan...Anak e-na yg 1st ms kecik2 selalu juga kena tonsil + high fever...alhamdulillah makin besar ni better...

bole try resepi ni nak abiskan stok sagu...thanks sis

Ida,Japan said...

slm kak gee..lama ida tak sempat terjh sini..mlm ni uat operasi terjah2 w'pun tak sumer sempat nk terjah..mata dh ngantukk hi..hi..comei ler puding sagu tu

Nieza said...

assalam kak Gee, menarikla puding sagu ni.sedapnya kalau dpt rasa ni. semoga anak akak sihat yer.insyaAllah:)

Gee® said...

Ct >
Thanks CT...alhamdulillah anak dh hmpir sembuh... try la puding sagu ni CT, nyaman jer tekak tau...

Gee® said...

E-na >
try la puding sagu ni... sesuai sbg dessert di musim panas nih tau...nyaman jer tekak


Ida >
Thanks Ida sudi singgah sini...

Gee® said...

Nieza >

try la nieza buat puding sagu ni...k.gee pon tergoda pas tengok ranc. 5 rencah 5 rasa, terus terlior... tp mmg berbaloi... sedapppp