Friday, February 17, 2012

Layan sup ayam ringkas


Salam Jumaat yang penuh baraqah... dan salam takziah buat keluarga DJ Razak dr Radio IKIM yg telah kembali ke rahmatullah semalam akibat kemalangan jalanraya... semoga roh beliau ditempatkan di kalangan hamba yg beriman.... alfatihah...


Hari ini k.gee sajikan sup ayam... sebenarnya ini juadah makan malam semalam... ringkas2 sahaja... layan sup ayam dengan sambal ikan bilis...  tapi lepas makan rasa berpeluh2 badan... terlebih lada hitam kot... biar cair sikit lemak dalam badan yg dah berkurun tu... heeee...


SUP AYAM

Bahan-bahan:
1 ekor ayam - dipotong kecil
daun sup dan daun bawang secukupnya
4 camb minyak
4 biji bawang merah - dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
1 labu bawang besar - dikisar
2 cm halia - dikisar
1/2 camt lada hitam - ditumbuk
1 sup bunjut adabi
1 sudu rempah sup serbuk - bancuh dengan sedikit air
garam

Bahan2 sayur
2 biji kentang - dipotong kecil
1 batang karot - dipotong kecil
1 biji tomato

cara:

1. panaskan minyak dan tumis bahan kisar dan rempah sup hingga wangi
2.  masukkan ayam dan gaul rata.
3.  masukkan air dan sup bunjut. 
4. renihkan hingga ayam empuk.
5.  masukkan garam dan bahan sayur dan biar mendidih.
6.  tutup api dan tabur daun sup dan daun bawang di atasnya.



6 comments:

ibundo said...

jumpa sup ayam lagi.. Elok benarlah untuk hidung bundo yang tersumbat ni ha..
Nak mintak sepiring boleh ke.

CT Delima said...

As'salam Gee

Sedapnya dapat hirup sup ayam kan Gee. ct pun memang suka lauk2 sup ni. kalau bukan sup lauk2 bening pun ct suka hirup kuah dia..hehehe

abg ipar ct pun dalam ICU kat JB ni Gee dah 3 hari, accident masa balik dari masjid lepas solat Isyak, masih koma lagi. Tak tahu dia dilanggar atau dia terlanggar sesuatu..moga dia cepat2 sedar kesian kakak ct tu..

Gee® said...

ibundo >
elok benar la dpt hirup sup bundo... pas ni srh bibik ke pasar beli ayam yer...hehehe

CT >
innalillah... gee doakn abg ipar CT cepat sembuh dan bersabar yer buat kakak CT... mgkn Allah nk menguji kekuatan iman hamba2nya...

Liza said...

salam kak gee....bestnya kalau dpt mkn sup ayam panas2...mkn pulak ngan sambal kicap...perggghhhh

AZLITA AZIZ said...

Salam Gee..

Sedapnya kalau dapat hirup sup panas2 kala hujan2 ni.. pulak bila di cicah dengan roti.. adoiii... lapar dah ita..

Diana @ Melley Mey said...

Sup ayam tu nampak menyelerakan sungguh ler akak... Makan panas2... Wah sedaapnya tu..