Wednesday, April 25, 2012

Kek lapis kukus sultana


Kalau zaman k.gee kecik2 dulu, emak buat kek di musim raya saje... itupun bersusah payah nak bagi adunannya kembang... kadang2 sampai berpeluh2 dahi emak dan lenguh-lenguh tangannya...  adakalanya kek tak naik... bantat.... aduhai!! kesian emak nampak keciwa sangat... tapi demi anak2, susah payah emak cuba sediakan kek yg terbaik untuk anak2nya...  


Hari ini kita begitu beruntung, macam2 kemudahan ada... buat kek jadi mudah... dan sudah menjadi juadah harian pon... tak perlu tunggu hari raya untuk makan kek... sekelip mata siap... oops! itu kalau beli kat kedai... kalau buat sendiri kena berkelip2 lah mata baru siap kan....hehehe... bagi yang sudah pakar tiada masalah.... tambahan pulak tangan berseni... macam kacang saje buat kek... siap deko2 lagi.... 


K.gee suka buat kek yang mudah, ringkas, nampak cantik dan yg penting sekali rasanya sedap... deko2 tak pandai.... Bila teringin nak mengekek, google jadi tempat rujukan... Hari ini k.gee nak kongsikan kek yang diilhamkan dari dapor Ita Masam Manis... SULTANA BISCUIT LAYERED CAKE atau k.gee namakan kek kukus sultana... sekali pandang hati terus terpaut... nampak senang tambahan kismis memang kegemaran k.gee... Memang tidak dinafikan sentuhan Ita selalunya ada kelas... terima kasih Ita dan halalkan resipinya dikongsikan di sini yer...



SULTANA BISCUIT LAYERED CAKE

Sumber dari : Ita Masam Manis
Idea dari : Vickie Chieng
Dari buku : Fancy Cakes and Jellies
Resepi : KEK KUKUS VELVET HAWFLAKES
By: Kak Fida
Rujukan : My Resepi

Bahan-bahannya:
5 biji telur ~ grade A yg sejuk dari peti ais
225 g gula halus
220 g tepung gandum
1 sk rata baking powder
1 sb ovalette
150 ml susu cair
1/2 sk garam
100 ml minyak jagung/masak
1 sk esen vanilla (k.gee guna esen nenas)
1 sudu teh pandan emulco
pewarna hijau (k.gee guna warna kuning)
Biskut Sultana secukupnya

Cara:
Panaskan kukusan

Sediakan loyang 8x8 inc
Sapukan minyak dan alas dasar loyang dengan baking paper
Ayak tepung dan baking powder
Kemudian campurkan semua bahan dalam mangkuk mixer kecuali minyak, biskut, pandan emulco dan pewarna.
Pukul adunan hingga sebati dan gebu.
Kemudian masukkan minyak jagung atau minyak masak dan gaul adunan secara kaup balik dengan spatula atau senduk kayu hingga adunan sebati
Masukan pandan paste dan pewarna hijau gaul sebati.
Tuangkan lapisan pertama dalam loyang dan ratakan
Kukus selama 5~7 minit
angkat
Susunkan kepingan biskut atas lapisan pertama.
Tuangkan lapisan ke dua
Kukus lapisan ke dua selama 5~7 minit lagi
Ulang cara yang sama hingga habis semua adunan
Untuk lapisan yang terakhir kukus selama 20 minit supaya kek masak secara keseluruhannya
Setelah kek masak, biarkan dalam loyang selama 10 minit
Kemudian terbalikkan atas redai
Biarkan kek sejuk sepenuhnya sebelum dipotong

* Loyang hendaklah sentiasa ditutup dengan kertas aluminium semasa mengukus untuk mengelakkan air kukusan menitis atas kek
 
 
 
Sudi-sudikan lah....

6 comments:

Qasey Honey said...

asslm kak G...wah dh buat dulu yer...QH msih tersimpan lg resepi ni...xtau lg bile masanya...nmpk sedap...

Gee® said...

Qasey...
hehehe...buatlah...sedap tau

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Gee..betul tu, saya masa kecil2 dulu selalu sukeee bila mak suruh hantar hidanagan raya kat rumah seorang nenek tu sebab kat sana saja saya akan dapat makan kek (yang di bawa oleh anak2 beliau)...Punyalah eksklusifnya kek di zaman dahulu kan....Time raya jee boleh makan, itupun sesetengah rumah je yang ada.

zila 4ever said...

salam kak g
cantik kak..kita pun masih perap lg resepi tue..he hhehee entah bila la nk menerai nie..:)

dapurCikWan said...

owh tidak! sungguh tergoda.. =) haritu tengok kat blog kak ita, versi hijau.. sekarang versi kuning dari kak gee plak..ni yang tak sabar rasa nak memcubanya ni...

nOOrsha said...

alahai rajinnye k gee melapis...mmg nmpak serdap tu..;)