Friday, April 20, 2012

Kek pisang choc rice


Semasa meronda-ronda di sebuah pasaraya di JB baru2 ini, terserempak dengan acuan silikon yg memang k.gee idamkan agak lama juga... pucuk dicita ulam mendatang lah nampaknya... terus aje sambar... kebetulan pulak ada sesisir pisang pemberian jiran, terus godek2 kek pisang.... belek2 resepi terpikat kek pisang gebu dari chef CMG yg terror memasak tu.... kata che mat resipi asal dari Kak Ummi Kuantan... terima kasih keduanya, k.gee share resipinya di sini pulak ... 


Kak gee memang setuju bebenor dengan CMG dan Kak Ummi tentang kesedapan kek pisang ini... memang kek yang menepati citarasa k.gee dan famili... sekejap saje habis sebuku kek... betollllll... kalau tak percaya... cubalah buat.... dijamin 100% sedap!!

KEK PISANG CHOC RICE
Sumber : CMG
Resipi asal : Kak Umii Kuantan

BAHAN-BAHANNYA :-)

150 gram mentega atau marjerin (kalau guna marjerin rasa lain sikit)
200 gram tepung kek (mat guna tepung naik sendiri)*
1/4 camca teh soda bicarbonat*(*disatukan dan diayak)
100 gram gula perang (resipi asal 150 gram gula kastor)
3 biji telur
100 ml susu segar
100 gram pisang, dilecek halus
Beberapa titik esen pisang
50 gram coklat urai (chocolate rice)
1/3 cawan pisang yang didadu besar
1/4 cawan cincangan kacang gajus secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)

1.Panaskan oven pada suhu 170C, lenser tin berukuran 8 inci x 3 inci x 3 inci dengan mentega, alas dadar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Ketepikan.

2.Putar mentega dengan gula perang hingga sebati, masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga kembang dan berkrim. Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung berselang seli dengan susu segar hingga habis, putar rata.

3.Masukkan pisang lecek dan esen pisang gaul dengan spatula. Tambah coklat urai dan pisang yang telah didadu tadi, gaul hingga semua rata. Tuang dalam tin tadi, ratakan dan tabur dengan cincangan kasar kacang gajus.

4.Bakar selama 40 - 50 minit atau hingga kek masak. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dipotong. Hidangkan untuk minum petang....



100% yummy...!!!

10 comments:

Rohah said...

Salam kak Gee..
Singgah sini nak rasa kek pisang choc rice.Cantik pulak pandang keknya yg ada bintik2 choc tu..yummy..

ady said...

as-salam Gee
sedap betul tgk kek pisang Gee..ada choc rice lagi..npk gebu kek pisang tu..

CT Delima said...

As'salam Gee

baru jer nak mintak kek pisang tu 2 potong dah habis ker Gee. alahhh lambatlah sebab tadi tunggu teksi..hehehe

kek pisang memang sedap Gee, tak kisahlah dibuat apa pun pada pisang tu gerenti sedap.

tun_telani said...

kek pisang kegemaran tun... mmg xjemu makan.

Amie said...

Gee,
boleh tu kakak habiskan separuh kalau makan sorang-sorang! Sedapnya kek pisang... kek evergreen!

Ayu said...

wah gee, dah dapat toy baru ya..
memang cantik kejadian kek ni gee..
nampak moist betul..

Liza said...

alamak aiiii, kek pisang ni mmg peberet Liza la...kat umah ni kena ada stok pisang, bila2 nk buat kek ke ape2 senang....hihiihhi

Anonymous said...

kak geeeeeeeeeeee..
kena jadi cik anon la saya kak.. komen asik spam tak mau keluor. kek pisang ni rata2 susah tak sedap. semua resepi kebnyakkannya kene jek ngan selera apenggemar kek pisang mcm saya. hehee...

izahdaut

mama sara nur said...

assalam
cantik dan gebu kek pisang Gee ni
sedap makan petang2 ngan air nescafe o he he
msk dlm list dulu nanti nak try resepi CMG ni. sblm ada jg try tp resepi lain

Ummi said...

Assalam Gee, lamanya akak x jenguk dapur Gee, heheee...bz ntah apa2 eks.. Waaa dah buat kek pisang ni eh...best kaaann...mmg terbaik pada akak laaaa... ^__^