Thursday, April 12, 2012

Nasi lemak tumis...


Selepas tengok K.Nor buat nasi lemak tumis bentuk rerama hijau ituhari, terus kak gee pasang niat nak buat nasi rerama ini... terbayang2 keenakan dan keharuman nasi ni... tambahan pulak ramai yg sudah mencuba dan memuji kesedapannya... itu yg buat k.gee makin makin berdendam... nak buat jugak!!   


Jeng...jeng...jeng... akhirnya tercapai juga niat di hati untuk menikmati nasi lemak tumis yg sangat sangat sedap... tak tipu punyer.... sah sedap...superb!!


Terima kasih banyak2 kepada pencipta resepi nasi ini dan mohon izinkan k.gee abadikan resepinya di sini untuk rujukan anak cucu pulak yer... 

NASI LEMAK TUMIS

Sumber K.Nor secubit garam
sumber rujukan: Mamasya, Yatie, Noorsha, Izah dan ramai lagi...

Bahan-bahan ( 5-6 orang )

3 cawan beras
2 cawan santan (k.gee guna santan sawit beli di Mihas)
2 cawan air
1/2 sudu besar halba (k.gee tak letak)
1 daun pandan
1 cm halia-hiris halus
1 batang serai-titik
2 biji bawang merah-hiris
garam secukup rasa
1 sudu minyak + 1 sudu minyak sapi

Cara-cara

Panaskan kedua-dua minyak, tumis bawang dan halia hingga garing.
Masukkan air dan santan, kacau hingga pecah minyak.
Bila mendidih, masukkan beras, daun pandan, halba, serai n\dan garam.
Pastu masak seperti nasi lemak biasa..
Hidangkan bersama sambal tumis ikan bilis/udang/sotong, timun, telur dan ikan bilis goreng atau ayam goreng... cubalah.


marilah menikmati nasi lemak tumis ku ini....

12 comments:

Tina Othman said...

wah sedapnya, pagi lagi dah nampak nasi lemak

Rohah said...

Salam kak Gee,
Nak sepinggan!! hi2, memang tergoda pepagi nampak nasi lemak, dapat yang panas2..adewh..

Chah said...

Gee,
opocot! terserashi bershama lak...kitapun berlemak-lemak semalam...heehhee..tp idoklah anggun nasiknya bertumis cam ni..telurpun boolat2 gitu...kikiki...

Nuwairani Ira said...

hadoi...pepagi dah tayang nasik lemak ni...rasanya macam dah lama betol x buat nasi lemak...

HaSue said...

sana sini melemakkan nasi..kite pun bekpes nasi lemak gk tadi kak..bertmbh2 gitu..lemak dlm badan pun bersukaria dpt kawan baru

CT Delima said...

As'salam Gee

terus lapar... kita nak juga nasi lemak tumis tu sepinggan ya, sambal dengan telur dadar gulung tu nak lebih..hihihi

Gee dah lama ct dok cari acuan waffer tu merata kat Tesco dan Careffore tak jumpa..geram nyaaaa!

CT Delima said...

Gee

kedai bakewaell kat danau kota tu kat belah mana? ct duk kat area situlah...hehehe. ker dekat kedai bakery Yumi tu ehhhh..

Yatie said...

sedapnya tngk nasi lemak tumis Gee ni, kalau dapat satu set ni maunya tersenyum girang di buatnya..maklumlah makan free..he3..

tun_telani said...

salam kak gee.. tun dh lama x buat nasi lemak. walaupun tgh cut sanatan, tp sesekali mkn xpe kan. masalahnyer bila dh pekena nasi lemak nih, sepinggan penuh kejap je habis. siap nk bertambah2 lg, hihi

zila 4ever said...

salam kak gee
sedapnya kak..kita yg malas tang sambalnya tue..klu nasi sekejap jew masak..he heh

rahel said...

Gee...hulurlah satu pinggan nasi lemak tu..boleh gak Rahel tumpang makan skali..

izahdaut said...

Rasa nak bersila skali ngan kak gee ni. Hehe tumoang sessnduk dua kak!!

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015