Monday, April 23, 2012

Kuih bakar pandan... experimen 1


Salam pagi Isnin... semoga semuanya sihat2 dan ceria belaka... Bila cuti hujung minggu sudah tentu berbagai-bagai aktiviti dijalankan...ada yang pergi makan angin, ada yg kenduri kendara, ada yg balik kampung dan tidak kurang juga yg hanya bersantai bersama anak2 di rumah sambil mencuba berbagai2 resipi istimewa... wah! seronoklah anak2 bila dapat makan yang sedap2... air tangan ibu lah katakan....

K.gee santai2 saje di rumah sambil buat satu eksperimen kuih bakar menggunakan santan sawit... pernah dengar santan sawit? Santan sawit ini menurut pengeluarnya tiada kolestrol, rendah lemak dan tanpa pengawet serta lebih berkhasiat. Jom kita cuba resipi ini... 

KUIH BAKAR PANDAN
Bahan-bahan

1 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula
1/2 cawan jus pandan
2 cwan santan sawit 
3 biji telur
1/2 sudu kecil garam
Pewarna hijau
bijan (jika suka) 

Cara-cara :
Masukkan semua bahan dan blend hingga sebati. Sapukan sedikit minyak dalam loyang dan tuang bancuhan tadi ke dalamnya. Tabur bijan dan bakar dalam oven 180ç selama 1 jam.  kalau suka keraknya hangus tambahkan lagi 15 minit.  Angkat dan sejukkan.


Taraaaa!!!! dah siap kuih bakar santan sawit... kira ok lah kan... resipinya k.gee olah sendiri, nasib baik menjadi.... horay!! seronok tau bila eksperimen berjaya.... 


 Selamat mencuba....

11 comments:

Nuwairani Ismail said...

tak pernah dgr pasal santan sawit tu.kt mana nak cari?

hazila said...

Oh saya suka yang berkerak tu....

Chah said...

Horay!!! Santan sawit ek? Tp apapun kerak lebey ok!

Tina Othman said...

sedapnya kak gee, suka makan kuih ni time bulan puasa hehe

Qasey Honey said...

asslm Kak G...td kenape yer...time nk publish komen...tetiba blog kuar blog not found pulak...terkejut sekejap..

ape2 pon kuih ni sedap...QH nk cop yg bahagian byk kerak tu...utk buka posa nti...hehehe...suka kuih ni...

sabar dubai said...

kak gee kite paling suke kalo berkerak2...makin hitam makin sedap....waa terliurrr

tun_telani said...

salam kak gee! tun pun teringin nk try santan kelapa sawit tu. tp kt sini xde jual. kuih bakar mmg sedap, lagi2 tang kerak tuh!

zila 4ever said...

salam kak g.
santan tue lom pernah dgor lg kak..snap ckit pic santan tu kak..nk nengok....sy peminat tegar bingka kak..kasi byk mana pun abis..:)

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
waaah!!! sedaaapnya nie... dah lama x makan kuih bakar pandan nie... pasti harum jer kuih nie kan akak.. suka sgt.

Nieza said...

assalam kak, kuih bakar memang fav saya juga...suka part kerakx2 tu...sedapnya:)

Rohah said...

salam kak Gee,
harum kuih tu sampi ke sini, 2 ketul dapat kira o.k nie..