Wednesday, April 18, 2012

Terung berlada...simple & easy


Resepi terung berlada ini kak gee angkut dari Dunia dari Dapor kak Jee...ops sama nama tau... selera pon hampir sama... kebetulan terung berlada makan dengan nasi panas dan kari ikan... sama kan kak jee... agaknya orang yg nama G ni punya citarasa yg sama kot... betul gitu kak jee... ? kebetulan saje....


Apapon memang bersetuju dengan kata2 kak jee bahawasanya lauk yg simple begini kalau kena gaya masakannya boleh menambat selera... berpinggan-pinggan tambahnya... tak hengat dunia la kata orang... lagipun kak gee memang peminat terung, lebih2 lagi yg digoreng pedas2 tak kiralah rencah ikan bilis ataupun udang kering... semuanya sedap... kadang2 tu, terung juga boleh dibuat chips macam cendawan goreng tepung... sedap tau... kak gee dh cuba dah... anak yg tak suka makan sayur pon boleh makan chips terung... cubalah....

Mari kita semak resipi pulak ... izinkan dikongsi resipi di sini yer kak jee ku cayang... terima kasih daun keladi... hehehehe....

TERUNG BERLADA

BAHAN2NYA:

6 terung pendek ( batang ke biji hah)
cili merah dan cili api (ikut suka)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
setengah cawan udang kering (dicuci dan tos)
minyak

CARANYA:

Terung dibelah dua. Kemudian digoreng atau bakar setengah masak. Kalau goreng, guna sikit jer minyak. Kemudian tepikan. Goreng udang kering hingga garing atau ranggup guna api sederhana. Tepikan. Tumbuk cili merah/cili api, bawang besar dan bawang putih.

Tumis dalam minyak sama goreng udang tadi. Bila dah naik bau dan garing, masukkan terung. Golek2 sampai rata selama kira-kira lima minit. Pastu sebelum tutup api, taburkan udang kering yang digoreng tadi dan gaul rata.

Oh ya lupa lak. Bubuh sikit jer garam sebab udang kering kan dah masin. Kalau tak guna pak ji, bubuhlah gula sikit.

11 comments:

Qasey Honey said...

asslm Kak Gee...wah pepagi lagi dh tayang lauk terung yer...lapo terus QH tgk menu ni...sedapnya makan dgn nasi panas...

Gee® said...

QH >
masak biasa2 aje...

Rohah said...

salam kak Gee,
swdap makan ngan nasi panas2 nie.Pebret sy ngan en.suami..

Rahel said...

Rahel memang suka kalau terong berlada..sedapnya makan ngan nasi putih panas2..tambah cili lagi biar panassss..

tun_telani said...

salam kak gee.. peminat terung dh sampai ni.. tun suka semua jenis masakan terung ^^

CT Delima said...

As'salam Gee

lauk fav suami ct ni, lama juga dah tak masak. rasanya baru 2 kali ct merasa lauk macam ni..hehehehe

KakAsma said...

Salam ziarah dan kunjung balas,

terung nie buat masak apa pun akak mmg suka..jalan ajer..maklumlaa orang jawakan..

sesekali layan lauk camgini ada lak kuah lemak ..goreng ikan kering..lap lap air liur dah nih!!!

Tina Othman said...

sedapnya kak gee, lapar terus tgk lauk terung ni

zila 4ever said...

kak gee
kalu kita makan nie mmg bertambah2 ler..tang sambal tu kak..mintak ampuunn menyelerakan..:)

Amie said...

Assalamualaikum Gee,
kak Amie pun minat terung...yang Gee masak tu terung taiwan ke...manis isinya ye, memang sedap masak begini!

Diana @ Melley Mey said...

akak... terung tu mmg fav diana tu.. tgk akak masak terung nie mmg terasa2 plak kat tekak nie nak makan terung.. sedaaaapnyaaaa