Thursday, April 26, 2012

Lempeng kelapa


Pagi ini ada urusan yang sangat penting, jadi tak boleh lepak lama-lama di dapor maya ini... syyyy.... bos marah nanti.... sebelum berundur k.gee nak jamu kengkawan di luar sana dengan lempeng kelapa... jamu matalah aje lah yer... kalau nak rasa kenalah godek-godek sendiri...



Lempeng yang senang membuatnya... godek-godek tepung gandum, kelapa parut, air dan sedikit garam...  tuangkan sesenduk adunan dalam kuali dan masak hingga kekuningan... angkat dan sedia dimakan...


Boleh dicicah dengan sambal tumis ikan bilis...
chow dulu yer.... jumpa lagi esok

Byeee!!!

13 comments:

HaSue said...

Mintak lempeng kelapa satu pinggan susun tinggi2 kak..lama x makan ni haa..cantik je kejadian lempeng akak tuuu..

Liza said...

perggghhhh..lempeng kelapa cicah dgn sambal bilis smmg terbaeeek la...hihihih

Amie said...

Banyak lempengnya tu Gee.... minta sekeping ye, dengan sambal tumisnya sekali! Gee pergilah buat kerja Geee.... tahulah Kak Amie nak layan diri... he he hehhh

Gee® said...

HaSue,
hehehe...

Liza,
selera org kmpong la Liza...k.gee suka lempeng tp anak2 tak layan ponn...

Amie...
Bagus jugak idea tu, amek laa Amie... hehehe

Rohah said...

salam kak,cantikelok je lempeng tu...ni lah makanan kecik2 dulu..1 minggu mesti dah jd menu wajib..

Qasey Honey said...

nk mintak sekeping lempeng kelapa tu...ade lg x...

sabar dubai said...

kak gee mintak sekeping bolehh hehee...alahai lame xmelempeng...kalo pekene kari pon sedap jgk kann

Mieza said...

Kak Gee...mieza suka sgt dgn lempeng kelapa ni..org kedah panggil Pek Nga..mak mentua selalu buat sebab ia adalah kegemaran suami mieza...lebih2 lagi kalau guna kelapa pandan..ya Allah aromanya sedap sgt2..mieza suka makan cicah dengan susu pekat!

zila 4ever said...

salam kak gee
dah malam2 mie ada lg x?..he hee kita pun dh lama x makan lemping .

CT Delima said...

As'salam Gee

Ada lempeng kelapa wow sangat sedap ni Gee. nak2 kalau musim hujan2 ada pulak sambal ikan bilis kat sebelah tu..memang tak pandang keliling lah masa makan tu..hehehe

Mama Hawa/Mama Nani said...

As Salam Gee...
alahai lapar perut tgk lempeng kelapa nie..mmg teringat pernah mkn time blk2 kg dulu2 zaman anak dara...

anymz said...

salam gee
akak dtg nak minta lempeng kelapa ni satu pinggan...sedap makan dgn sambal tumis ikan bilis...wallah sedapnya..dah lama betul tak buat...selalu akak makan untuk sarapan pagi..tapi dulu2 lah...skang ni makan roti je..

dapurCikWan said...

lempeng nyorrr!! like3 =)