Wednesday, November 21, 2012

Kecur...


2,3 hari ini asyik layan tekak dengan menu yang masam2... kemaruk apa gamaknya yer...? Takkan berbadan dua kot...? Aduhhh... malu ah sudah tua2 begini... Apapun yang pastinya, setiap kali selongkar resepi di internet mata pasti lapar... kata hb, asal belek2 blog orang ada saje yang terliur nya... terbayang bayang termimpi mimpi... hisyyy... tapi bukan mengidam yer...!


Sebenarnya, ini pertama kali k.gee buat kerabu mangga... selalunya tengok orang makan jer tapi taklah terliur... entah apa mimpi semalam, tetiba teringin sangat nak merasa kerabu mangga buatan sendiri... siap beli buah mangga muda 2 biji... resepi main campak2 ajelah... gaya bebas!! he he he...


KERABU MANGGA GAYA BEBAS

2 biji mangga muda yg sedang - disagat/racik halus
3 biji bawang merah - dihiris
cili padi secukupnya - dihiris
1 biji tomato - buang isi tengahnya dan potong dadu
2 s/b udang kering - disangai dan ditumbuk sampai halus
1/2 cawan ikan bilis - digoreng garing
garam dan gula secukupnya

Cara2

Satukan semua bahan dan gaul rata.  Sedia dihidang.  Sedap dimakan dengan nasi panas.

5 comments:

Cendana Kasih said...

erm...kecur air liur...kat rumah ni masih banyak mangga, tp nk membuatnyer ...agak M sikit sbb takde geng nk makan

atie @ ejay said...

mmm...sedapnya.. dah kecur liur nengoknya hihi

Mas Sani said...

aduhh kecur dah..mcm mana ni? sedapnya..sedapnya..sedapnyaaaa :)

Rohah said...

ehhehe kak, kadang2 tekak kita mmg macam tu kan...buat kita tak lena tidur je selagi tak dapat..

zila norazila said...

salam syg kak gee,
gaya bebas yer kak..h ehee mmg btl apa2 boleh kita letak suka hati kita kan..zila mmg pntg jumpa mangga mesti nk wat kerabu he hehee tp solo jew makan diorg kt umh x minat..:)