Thursday, November 29, 2012

Puyuh masak lemak


Rindunya dua hari tak bersiaran... apa khabar yer teman2 di sana tu...? musim hujan dan ditambah dengan musim buah2an ini biasanya badan jadi lemau... ada laa yg batuk, selsema, demam dan sakit2 badan... apa tidaknya... bila dah mengadap bakul buah sampai tak ingat dunia lagi... sampai kulit rambutan dah menggunung baru sedar... rupanya udah 50 butir buah rambutan masuk perut... bawak bersabau yer kengkawan...  



Ok..ok, kita lupakan dulu pasal musim buah dan musim demam tu yer... jom jengok2 kat dapor gee-hut hari ini ada apa yang spesel... Hari ini kami lunch puyuh masak lemak cili padi, ikan sepat masin goreng berlada dan sayur sawi goreng udang.... pergh! berpeluh2 dahi walaupun cuaca di luar sana mendung semacam... hehehe


Apa! tak pernah makan puyuh...? Owww... biasanya makan puyuh goreng aje yer... Cubalah resepi puyuh masak lemak k.gee ni... sedap tau!!  


 PUYUH LEMAK CILI PADI


5 ekor burung puyuh - bersihkan dan potong 2
*10 biji cili padi
*3 ulas bawang merah
*1 inci kunyit hidup
*1/2 inci lengkuas muda
1 mangkuk santan pekat
1 batang serai - diketuk
2 helai daun kunyit
Garam dan gula secukup rasa
2 keping asam gelugor
1 sudu besar kerisik
Sedikit minyak untuk menumis

Cara:  Blender bahan bertanda *.  Panaskan minyak dalam periuk dan tumis bahan kisar tadi. Biarkan sehingga bangkit baunya dan masukkan puyuh.  Masukkan serai dan daun kunyit. Gaul rata dan biar seketika sehingga puyuh empuk.  Kemudian masukkan santan pekat dan tambahkan garam, gula dan asam keping.  kacau sehingga mendidih baru masukkan kerisik.  Kacau lagi dan bolehlah diangkat dan hidangkan bersama nasi panas ataun roti.  Selamat berpuyuh....



yummeh...!!


8 comments:

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak Gee..

Apa2lah yg dibuat masak lemak cili padi, pasti menjadi fav Nadz kak... kalau makan lauk cili padi, haiiii..tak ingat2 diri Nadz ni..hihhiii.. lagi pedas lagi bertambah masa makan...^_^

Qhaifa Nur said...

rindunya nak makan puyuh...masak gulai mmg sedap...

hazila said...

Salam kak Gee,

Lama juga tak beli puyuh. Saya suka goreng garing garing. Sedapnya meratah....

zila norazila said...

salam syg kak gee
masak lemak mmg dh sebati dgn zila wlupun bkn org nogeri tp kami peminat tegar masak lemak..mmg sedappp la kak:)

ummiaisyah said...

saya hantu msk lomak cili padi!

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

WOW, ada masak lemak! Hari ni love masak telur puyuh :)))

Amie said...

Aduhai Gee cayangggg... terus nak pengsan nampak puyuh masak lemak... hujan2 & sejuk gini eloklah makan begini, naik hangat badan kan...

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Gee..saya selalu intai2 pasaran puyuh fresh..sampai sekarang belum jumpa..klu yg frozen tu selalulah jumpa kat pasaraya...Kak Gee ada info pasal ni?