Friday, November 2, 2012

Sambal udang


Salam Jumaat semua.... semoga semuanya sihat dan ceria2 selalu... apa kata kita mulakan pagi ini dengan senaman yuk... tapi hati2 yer... jangan pulak buat gimnastik macam udang ni...bimbang patah pulak pinggang tu nanti... 1...2...3...  yeaaaaaarghhhh! jom exercise...


Apasal termengah2 tu... ? berat nak bawak badan ni kak... dah bertahun tak senaman... dulu masa sekolah memanglah tiap hari exercise...  udah tua ni tak ada stamina nak berkejar... exercise kat cerok dapor aje ler... sambil exercise sambil ngap... hehehe....   


huuuuu...letih exercise... landing time!
kik3x...


SAMBAL UDANG PETAI

Bahan-bahan:


200gm udang - buang kepala dan dibersihkan

sedikit petai (ambil isinya dan belah dua)
1/2 cawan kisar
3 ulas bawang merah (kisar)
1 biji bawang besar
sedikit air asam jawa
sedikit belacan
garam dan gula secukupnya

Cara-cara :

Panaskan sedikit minyak di dlm kuali. Tumis bahan2 kisar hingga garing.
Masukkan petai, gula, air asam jawa dan udang. Perasakan dgn garam.
Kacau sebati dan biar hingga mendidih dan pekat. Hidangkan setelah masak.

7 comments:

Sofea said...

Assalam Gee..terliur akak tgk sambal udang tu :)

Liza said...

betul tu kak pea, Liza pun tergoda tgk udg tu tgh gimnastik, lentuk gitu...hihihii

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Salam Gee.Udang tu nak..petai tak nak ya!

mama sara nur said...

mesti berselera makan tengahari ni dgn sambal udang ada petai tu he he

hazila said...

Fav saya ni tapi sekarang dah kurang makan petai. Walaupun teringin terpaksa buat buat tak nampak...

Qasey Honey said...

sedap...kemain seksi lagi udang tu bposing..hehe

Naz / Nadz COSK said...

Assaallamualaikum..

Wahh..mmg fav Naz ni..nyumm...