Sunday, November 4, 2012

Wajik @ nasi manis


Biasanya wajik ni muncul  pada hari raya, majlis pertunangan atau kenduri kahwin... Selain dijadikan hantaran dan bunga pahar, wajik juga kekadang dijadikan goodies untuk para tetamu.. . Tapi wajik di pondok k.gee hari ni bukan untuk para tetamu... tuan rumah tetiba teringin nak makan yang manis2.... lagipun beras pulut baki buat lemang raya haji itu hari masih ada, elok sangat lah tu jangan membazir kan...


Wajik ini bonda k.gee yang godek2kan... mmm...memang sedap... paling k.gee suka wajik yang lembik dan ala-ala cair gitu... pergh! sampai menjilat senduk jari you..! nyam2x. 


WAJIK (Citarasa Bondaku)

Bahan-Bahan

1 kg pulut
1 kg gula pasir
300 gm gula melaka
2 helai daun pandan
1.5 liter santan pekat
Air
sedikit garam

Cara:

Cuci bersih pulut dan rendam semalaman. Kemudian pulut dikukus sehingga masak. Sementara itu masak gula melaka, gula pasir, garam dan daun pandan dengan 1½ cawan air sehingga gulanya larut. Kemudian tapis. Masukkan santan ke dalam gula ini dan masaklah sehingga pekat dan bertali. Setelah itu baru dimasukkan pulut. Kacau dan masak lagi sehingga adunannya agak kering, keluarkan daun pandan tadi.. tuang kedalam loyang. Sejukkan dan bolehlah dimakan.  Orang kata kalau nak sedap lagi bungkus dalam daun pisang atau upeh...



ada yang terliur ke? hehehe...

7 comments:

laskar pelangi said...

lama la jugak tak makan wajib.xleh makan byk2..manis sgt kan :) Hehehe~~~

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Salam Ge,sedap..kak Ros suka la wajik..

hazila said...

Kalau letak durian pun sedap juga kan.

zila norazila said...

dah lama x jumpa wajik kak gee..raya pun x der org buat..klu time ada knduri kawin jew muncul nie..dapnye:))

Rohah said...

lama juga tak makan wajik, tapi biasanya jumpa kat kenduri kendara..rajin kakak nie..

Mieza said...

kak gee..ya Allah mieza mmg suka wajik ni kak..mak mentua punya wajik mmg mabeles...dah siap mintak resepi tp sampai skg tak buat pun...kak terliurnye kak..

Cendana Kasih said...

aduh..sukanyer saya dengan wajik yg lembik2 gini...dulu pernah la buat, tp wajik nyer jadi kembang/pulut lebih masak gitu...tak brapa sedap...nanti nk try respi bonda Gee plak. TQ yer