Thursday, November 29, 2012

Puyuh masak lemak


Rindunya dua hari tak bersiaran... apa khabar yer teman2 di sana tu...? musim hujan dan ditambah dengan musim buah2an ini biasanya badan jadi lemau... ada laa yg batuk, selsema, demam dan sakit2 badan... apa tidaknya... bila dah mengadap bakul buah sampai tak ingat dunia lagi... sampai kulit rambutan dah menggunung baru sedar... rupanya udah 50 butir buah rambutan masuk perut... bawak bersabau yer kengkawan...  



Ok..ok, kita lupakan dulu pasal musim buah dan musim demam tu yer... jom jengok2 kat dapor gee-hut hari ini ada apa yang spesel... Hari ini kami lunch puyuh masak lemak cili padi, ikan sepat masin goreng berlada dan sayur sawi goreng udang.... pergh! berpeluh2 dahi walaupun cuaca di luar sana mendung semacam... hehehe


Apa! tak pernah makan puyuh...? Owww... biasanya makan puyuh goreng aje yer... Cubalah resepi puyuh masak lemak k.gee ni... sedap tau!!  


 PUYUH LEMAK CILI PADI


5 ekor burung puyuh - bersihkan dan potong 2
*10 biji cili padi
*3 ulas bawang merah
*1 inci kunyit hidup
*1/2 inci lengkuas muda
1 mangkuk santan pekat
1 batang serai - diketuk
2 helai daun kunyit
Garam dan gula secukup rasa
2 keping asam gelugor
1 sudu besar kerisik
Sedikit minyak untuk menumis

Cara:  Blender bahan bertanda *.  Panaskan minyak dalam periuk dan tumis bahan kisar tadi. Biarkan sehingga bangkit baunya dan masukkan puyuh.  Masukkan serai dan daun kunyit. Gaul rata dan biar seketika sehingga puyuh empuk.  Kemudian masukkan santan pekat dan tambahkan garam, gula dan asam keping.  kacau sehingga mendidih baru masukkan kerisik.  Kacau lagi dan bolehlah diangkat dan hidangkan bersama nasi panas ataun roti.  Selamat berpuyuh....



yummeh...!!


Tuesday, November 27, 2012

Sotong bunga kantan


Sekarang ini di kampung k.gee bukan sahaja musim durian dan buah2an yang lain, malah bunga kantan pun sangat banyak bunganya... sambil2 kutip durian tu sempat juga k.gee kutip bunga kantan... kalau beli di pasar ni mahal tau... kadang2 sampai mencecah dua ringgit sekuntum...


Bila sudah bnayak bunga kantan tu, semua menu nak tambah bunga kantan... ialah kalau asyik nak buat laksa penang aje jemu pulak kan... nasi goreng bunga kantan, ayam berempah bunga kantan, sambal tumis bunga kantan, asam pedas bunga kantan... hehehe... macam mabuk kantan la pulak....    


Menu hari ini sotong goreng bunga kantan... menu biasa biasa aje... makan bersama nasi panas panas.... yang penting nak habiskan stok bunga kantan...

SOTONG GORENG BUNGA KANTAN

5 ekor sotong sederhana besar
- bersihkan dan potong kecil
3 kuntum bunga kantan - hiris nipis

Bahan kisar:
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 inci lengkuas
1 batang serai
2-3 biji cili padi

Garam secukupnya
Sedikit sos tiram

Cara :  Sotong digaul garam dan kunyit dan goreng sekejap.  Angkat dan ketepikan.  Tumis bahan kisar dan masukkan bunga kantan yang dihiris tadi. Tambahkan sedikit air dan biar sekejap. Bila sudah agak kering masukkan sotong yng digoreng tadi. Tambahkan sos tiram dan garam secukupnya. Siap.



Jemput semua...


Monday, November 26, 2012

Bingka crackers


Salam Isnin dan salam siaran semua... 2 hari k.gee berkampung di dusun durian... subhanallah... berlambak buah durian di kampung sampai tak ada nilai sudah... walaupun raja buah tapi harganya sudah jatuh ke 0.40 sen jer sekilo... Ya Rabbiii.... buat letih mengutip jer, kata adik ipar k.gee... nak makan memang tak larat dah... nak buat tempoyak pon tak tahu nk simpan mana... sudah berbotol2.... berderet2... begitulah rezeki Allah pada tahun ini... 


Haiiii.... kalaulah k.gee gemar makan durian memang macam2 menu k.gee buat... especially durian crepe yang tengah top sekarang ni... tapi... itulah pasal... tekak ini belum boleh terima lagi buah durian fresh tu... yang sudah jadi tempoyak dan masak gulai ikan patin k.gee makan pulak... hehehe... macam macam kan...


Menu hari ini bingka crackers... tak ada kena mengena dengan durian yer... Bingka crackers ini k.gee selongkar dapor Ita Masam Manis... nampak menggoda terus k.gee godek2... ermmm.... memang sedap!! Jom....


BINGKA CRACKERS

Sumber : Ita masam Manis
By : Kh267tm
Rujukan : AROMA Jun 2012

20 keping biskut Cream Creakers ~ biskut lemak
85 gm tepung gandum
1 cawan gula pasir
3 biji telur
710 ml santan atau susu segar
secubit garam
1 sudu besar butter
1 sudu kecil pandan emulco dan pewarna hijau
1 sudu kecil coklat emulco
1 sudu kecil pes vanilla
Sedikit bijan untuk tabur atas

Panaskan oven pada suhu 180C
Oleskan loyang bulat ukuran 7 inc dengan butter
Kisarkan semua bahan kecuali, bijan, pewarna, pes vanila dan emulco, sehingga semua hancur
Bahagikan adunan kepada 2 bahagian
Satu bahagian di letakkan pandan emulco dan pewarna hijau
Satu bahagian lagi, asingkan satu senduk dan letakkan coklat emulco dalam adunan yang telah diasingkan 1 senduk tadi.
Baki adunan di letakkan pes vanilla
Tuangkan adunan vanilla ke dalam loyang
Tompok-tompokkan adunan warna coklat di atasnya
Dengan menggunakan belakang sudu buatkan carikkan marble
bakar dalam oven selama 20 ~ 30 minit atau hingga permukaan atasnya keras sedikit
Keluarkan dari oven dan tuangkan adunan bewarna hijau
Taburkan bijan di atasnya
Bakar semula dalam oven selama 45 minit atau sehingga permukaan atasnya keperangan.
Setelah masak biarkan bingka sejuk sepenuhnya sebelum di potong.

Friday, November 23, 2012

Masak lemak emak


Salam Jumaat dan salam ceria semua... Hari ini cuaca agak sejuk dek hujan yang masih turun sejak dari malam tadi... berat jer nak meninggalkan selimut dan bantal... kalaulah hari ini cuti gerenti masih bergulung dalam selimut lagi nih... sejuk2 begini memang sedap layan mimpi mimipi indah, kan... ?  


Masak lemak belimbing ini lauk makan tengahari semalam... buka tudung saji tengok ada lauk kampung ni... wow! terus ambil pinggan dan bantai makan nasi sepuasnya... siap hirup kuahnya lagi... sedapnyaaaa.... air tangan emak lah katakan... terbaekkk!!



MASAK LEMAK BELIMBING

Bahan2:

1 mangkuk belimbing buluh
1 ekor ikan kembung sederhana besar
1 cawan santan pekat
1 cawan santan cair
5-10 biji cili padi
2 ulas bawang merah
1 btg serai
1 inci kunyit hidup
Garam secukupnya

Tumbuk atau kisar cili padi, kunyit hidup dan bwg merah.  Masukkan ke dalam periuk bersama ikan dan santan.  Tambahkan serai yg diketuk.  Biarkan mendidih sambil dikacau perlahan2.  bila dah mendidih masukkan belimbing buluh dan garam, kacau rata dan terus padamkan api. 


Belimbing buluh kat rumah emak di kampung... lebat betul buahnya... kalau rajin boleh buat sambal hitam Pahang nih... nak?! Jom ikut k.gee balik kampung...

Thursday, November 22, 2012

Kuih ketayap


Durian sana... durian sini... crepe sana crepe sini... wooo...demam durian crepe sudah merebak ke serata alam nampaknya... rata rata dc mendapat undian paling tinggi sekarang...sudah bertahta di puncak KLCC barangkali... macamana nak kejar ni... nak naik jet ke turbo ?! ataupun tumpang aje jet Izah IML... boleh yer Jah...


He he he... sebenarnya dalam rumah k.gee ni hb sorang saje yg makan durian... anak2 dan emaknya semua anti durian... tak tahan wooooo aromanyaaaa...... fenin fenin...  jadi nak buat crepe tu tak pastilah bila... mungkin buat crepe mango, coklat atau jagung kot... Ops...! sudah tersasar pulak jet k.gee ni... tayang kuih ketayap tapi dok cerita pasal durian crepe pulak.... Ok ok... jom layan kuih ketayap yuk!



KUIH KETAYAP
Sumber : Kak Anymz
olahan ikut citarasa : gee-hut

Bahan-bahan.


2 cwn tepung gandum
1 biji telur
1 sk pandan paste + beberapa titik pewarna hijau
2 cwn air
1 cwn santan pekat
1 sudu kecil garam
1 sudu besar minyak masak
minyak utk oles pada kuali/non stick pan

utk inti

200gm kelapa parut
1 cwn gula merah
3 sb gula pasir
1 helai daun pandan
sedikit air

Cara-cara

untuk inti; Masak air gula & daun pandan, (jika berhabuk tapiskan dulu) Masukkan kelapa kering @ kelapa parut.. gaul rata, sehingga inti kelapa tadi bercampur dengan gula merah selama 10-15 minit. Inti akan menjadi warna keperangan. Angkat. Buang daun pandan tadi.

Untuk kulit; Gaul tepung,susu segar,air,telur dan garam. Letak 1 sb minyak masak dan gaul sebati menggunakan whisk atau senang di blend terus.

Panaskan pan, letakkan sedikit minyak dan sendukkan 1 senduk adunan tadi dan layangkan pan agar adunan tadi bulat. Masak sehingga 2-3 minit, angkat jangan terlalu lama. Setelah angkat terus masukkan inti dan gulung. (Cara gulung; , lipat kedua dua tepi sedikit dan gulung melentang. Ulangi sehingga adunan tadi habis. Siap untuk dihidang

Wednesday, November 21, 2012

Kecur...


2,3 hari ini asyik layan tekak dengan menu yang masam2... kemaruk apa gamaknya yer...? Takkan berbadan dua kot...? Aduhhh... malu ah sudah tua2 begini... Apapun yang pastinya, setiap kali selongkar resepi di internet mata pasti lapar... kata hb, asal belek2 blog orang ada saje yang terliur nya... terbayang bayang termimpi mimpi... hisyyy... tapi bukan mengidam yer...!


Sebenarnya, ini pertama kali k.gee buat kerabu mangga... selalunya tengok orang makan jer tapi taklah terliur... entah apa mimpi semalam, tetiba teringin sangat nak merasa kerabu mangga buatan sendiri... siap beli buah mangga muda 2 biji... resepi main campak2 ajelah... gaya bebas!! he he he...


KERABU MANGGA GAYA BEBAS

2 biji mangga muda yg sedang - disagat/racik halus
3 biji bawang merah - dihiris
cili padi secukupnya - dihiris
1 biji tomato - buang isi tengahnya dan potong dadu
2 s/b udang kering - disangai dan ditumbuk sampai halus
1/2 cawan ikan bilis - digoreng garing
garam dan gula secukupnya

Cara2

Satukan semua bahan dan gaul rata.  Sedia dihidang.  Sedap dimakan dengan nasi panas.

Tuesday, November 20, 2012

Kiwi.. nyamankan tekak


Jom layan kiwi blended 3 versi...
 versi pertama kiwi plus madu khas untuk encik hb

 

versi kedua  kiwi plus lemon...
ahai tokey gee-hut punya ler...


yang ini versi kiwi plus asam boi...
untuk si eQa


ermmmmm...semuanya yummy!!!


Monday, November 19, 2012

Sup Siam


Lunch apa yer tengahari ini? Oooo.. makan buah saje... on diet rupanya... Tapi kalau sekali sekala makan yang banyak kolestrol macam ini ok kot... bukan apa, daging dan tulang korban masih ada lagi dalam fridge tu... kesian pulak tengok dia asyik tergolek sensorang kat situ kan....  Mari kita kerjakan dia.... he he he...


Apa kata hari ini kita layan Sup tulang Siam pulak... rasanya yang masam masam ala ala tomyam gitu sangat sesuai dihirup begitu sahaja bersama sambal kicap cili api atau dimakan dengan nasi panas yang lembik lembik sikit... pergh! compom mak mertua lalu pon tak nampak ko!! Sedapppp.... sampai berpeluh peluh dibuatnya... Jom layan...



SUP SIAM

BAHAN-BAHAN:


1/2 kg tulang / daging
1 ulas bawang besar
2 ulas bawang putih diketuk
1 inci halia
2 biji tomato
daun bawang & daun sup
2 liter air
1 biji limau nipis
2 batang serai dititik
5 biji cili api-boleh tambah


CARA-CARA

Tulang/daging direbus dengan air yang banyak dan dagingnya empuk. 

Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang, bwg putih dan halia tadi kemudian masukkan remph sup . Kacau semua bahan ini sampai wangi dan curah ke dalam periuk rebusan tulang/daging tadi.  Masukkan serai, cili api dan tomato, biarkan sampai mendidih .  Masukkan garam dan jus perahan limau nipis.  Angkat dan tabur daun bawang dan daun sup.  Hidangkan bersama sambal kicap.



Alhamdulillah.. habis sudah...


Apam gula merah


Selamat pagi Isnin dan selamat menjalankan tugas... Apa pun tanggungjawab yang diberikan kepada kita semoga segalanya dapat dijalankan dengan baik, sempurna dan mendapat keredhaan Ilahi... InsyaAllah...


Pagi ini mari kita bersarapan kuih apam gula merah... pada k.gee kuih apam gula merah sangat nostalgia... meninggalkan seribu kenangan bersama arwah nenda... tetiba k.gee terkenangkan arwah nenda yang memang pakar mengapam dan menjadi kuih fav dia... apamnya memang bersarang dan gebu sangat... biasanya nenda akan simpan sedkit ibunya (ibu roti yer...) untuk menggodek apam lagi di hari esok... asal ada anak cucu balik bersusah payah lah orang tua tu menggodek apam... Lepas apam... apam... dan apam lagi... kadang kadang naik jemu bila kerap sangat makan apam... tapi sumbat jugak bimbang kecil pulak hati nenda nanti... kalau teringin makan kuih muih lain biasanya kami akan membelinya di kedai berhampiran... begitulah nenda dan apamnya... hehehe  


Apam Gula Merah

Bahan-bahan

2 cawan tepung gandum
1 cawan air
1 cawan air gula merah
1 sk yis kering 
1/2 cawan gula pasir
secubit garam

Cara-cara

Masak gula merah dgn air, daun pandan, gula pasir dan sejukkan.  Gaulkan tepung gandum dengan yis ke dalam mangkuk bancuhan.  Masukkan air gula ke dalam campuran tepung, sedikit demi sedikit hingga sebati.  Rehatkan adunan selama sejam atau bancuhan naik dua kali ganda.  Masukkan ke dalam loyang dan kukus apam selama 30 minit atau apam masak.  Hidangkan apam dengan kelapa yang telah digaulkan dengan sedikit garam.


Semoga roh nenda dicucuri rahmat olehNya...
al fatihah...

Saturday, November 17, 2012

Mee hoon Singapore... ala ala

  
Selamat berhujung minggu teman teman... Salam sayang semua... Seperti biasa agenda pagi Sabtu selain siapkan sarapan dan main tembak tembak... kemas rumah sikit dan mandikan pokok orkid yg dah lama merajuk tu... hehehe tuan rumah dah tak rajin nak meng orkid... jeling jeling kejap jer...   
  

Sarapan pagi ini ala ala mee hoon Singapore... ops! halooo.... orang Singapore makan mi cam ini ke...? hehehe... tak dapat pergi ke Singapore dapat makan mee dia pon cukup lah...   




Mee hoon Singapore

1 bungkus mee hoon ( celur air panas dan toskan)
1 pokok daun bawang atau daun kucai ( di potong2)
10 biji cili padi ( dipotong2)
Beberapa ekor udang dan sotong
1 batang karot ( dipotong nipis )
1 labu bawang besar ( ditumbuk )
4 ulas bawang putih ( ditumbuk )
Sedikit lada hitam (ditumbuk)
Sedikit sos tiram
Garam secukup rasa
1 kiub ikan bilis maggie ( jika suka)

Cara penyediaan

1. Tumis bahan tumbuk hingga wangi kemudian masukan kiub ikan bilis, sos tiram dan sedikit air.

2. Bila mendidih masukkan udang dan sotong, mee, karot, cilipadi dan garam. Kacau hingga sebati dan mee lembut.

3. Jika suka boleh tambahkan daun kucai, sesuaikan rasanya dan bolehlah diangkat.




Jom sarapan...


Friday, November 16, 2012

Homemade cheese bun


Salam Jumaat dan salam 2 Muharram 1434 H.  Subhanallah... lamanya k.gee tak meroti... BM k.gee pon sudah bersawang... kebetulan petang semalam encik suami request nak makan roti keju untuk berbuka puasa... k.gee pon merajinkan diri meroti buat suami tersayang...


Resepi cheese bun ini daripada Kelas masakan Lin, tempat k.gee belajar meroti di Kuantan ini... cuma petang semalam k.gee ubahsuai sikit resepinya ikut bahan yang ada di rumah... susu tepung k.gee gantikan dengan coffee mate dan bread softner k.gee gantikan dengan dough softener... alhamdulillah nasib baik menjadi dan lembut juga hasilnya walaupun tidaklah segebu macam buat di kelas dulu...  



Cheese Bun

400 gm tepung high protein
60 gm tepung serbaguna (ayak)
100 gm gula castor
1 sudu kecil garam
80 gm shortening
16 gm yis
1 biji telur
230ml air sejuk (dari peti ais)
20 gm bread softner
1 sudu kecil bread improver

CARA MEMBUATNYA :-)


Satukan semua bahan ke dalam mangkuk adunan, uli hingga menjadi doh, tambah mentega, terus menguli hingga mendapat doh yang lembut, licin dan anjal.

Bentukkan bulat, alih dalam bekas dan bungkus dengan plastik, biar 45 minit - 1 jam.

KAEDAH LAIN

Masukkan semua bahan2 dalam breadmaker, pilih setting untuk doh dan tekan "on", tunggu hingga siap.

Keluarkan doh dan tumbuk untuk membuang udara. Bulat kan dan canai mengikut bentuk digemari.
Biar 45 minit hingga doh mengembang.

Taburkan keju cedar dan sedikit gula pasir kasar.

Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 165C selama 25 minit atau hingga kuning keemasan, sejukkan atas jaringan atau boleh juga dihidangkan panas2.  



jemput makan roti... cicah air nescafe panas...