Monday, July 15, 2013

AROMA ANTARA BENUA


Assalamualaikum... alhamdulillah bertemu lagi di 6 Ramadhan setelah beberapa hari berehat dari dapor maya... tuan rumah tak ke mana-mana... hanya di rumah melayan selera berbuka anak-anak yang pulang dari asrama... sambil itu ralit menikmati buku Aroma Antara Benua sentuhan feminin Roza Roslan... Buku ini bukan sekadar memaparkan koleksi resipi air tangan Roza atau nama sebenarnya Raudzah malah dilengkapi catatan peristiwa yang dilaluinya sewaktu berkelana di beberapa negara mengikut suami tercinta.... banyak pengajaran yg boleh diteladani dari buku ini... pada k.gee tak rugi memilikinya... hehehe... bukan nak promo cuma nak berkongsi pengalaman... izinkan yer...


Resipi epal goreng snowdonia adalah antara resipi menarik dari buku ini... ini permintaan dari encik suami yang awal-awal lagi sudah 'cop' nak baca dulu buku ini... sehari semalam sudah tamat dan terus oder epal goreng snowdonia ini untuk menu iftar kelmarin... kelam kabut k.gee membuatnya sebab katanya nak makan panas-panas... so kenalah tunggu 10 minit masuk waktu berbuka baru nak menggoreng dan 2 minit pula untuk edisi menembak.. hihihi.... alhamdulillah berjaya juga akhirnya... sah!! memang sedap sehingga menjilat jari lah kiranya.... best...5 bintang !!  


EPAL GORENG SNOWDONIA
Resipi : Roza Roslan - Bukan Sekadar Resipi: Aroma Antara Benua

Bahan2:


5 biji epal hijau
1 cawan tepung serba guna
2 sudu besar tepung jagung...
2 sudu besar mentenga cair
2 sudu kecil gula
1 biji telor
Stengah cawan susu segar
Garam secukupnye...
Minyak masak secukupnya tuk mggoreng
Gula aising n serbuk kayu manis...

Cara2:

1.Buang empulur epal,basuh n dihiris bulat2...gaul dgn sdikit garam...

2.Masukkn tpong serba gune,tpong jagong,gula dan garam ke dalam bks adunan...

3.Buat lobang ditengah2 tepong kemudian masukkn mntega cair dan telur...Kendian curahkn susu sdikit demi sdikit.

4.Gaul adunan sehingge sebati dan tidak bergentel....

5.Celupkan hirisan epal ke dalam adunan tpong dan goreng di dlam minyak panas.  Balik-balikkan dan angkat apabila warna keperangan.

6.Tuskan minyak. Sebelum mghidang, tabur gula aising dan serbuk kayu manis dgn mggunakan penapis teh ke atas gorengan epal...

7.Epal goreng Snowdonia enak dimakan bersama krim dan jem atau madu...

 
 
Selamat berbuka puasa....

9 comments:

Ayu said...

Salam Ramadan buat Gee & family..
wah first time tengok apple digoreng .. satu kelainan..:)

Ummi said...

Assalam Gee, dah buat dah epal goreng Snowdonia ni yea...akak pun hari tu baca buku ni tamat 3 hari jgk laa sambil2 layan kerja...hehe. Masa pandang resepi ni mmg ada jgk teringin nak cuba...mmg terasa2 kat tekak, aleh2 asyik lupa je beli epal, lama2 lupa...hahaha. Buku Raudzah Roslan (isteri Prof Kamil Ibrahim) ni mmg unik, garapan cerita makanan bersama kebesaran Allah dlm kehidupan yang dilalui spjg merantau kan...terbaikkk! Adeh, resepi dr buku Bukan Sekadar Resepi Pn Roza yg dulu tu pun x tertry2 lgk...hehe

JaSSNaNi said...

nampak sedap.. epal tu nak pakai hiris nipis2 ke camne? hiris bulat2? macam teringin je.. sebab kata bagi 5 bintang kan.. nak test jugak ni..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

nampak menarik sgt tu gee.. satu sajian yg sihat bila gunakan epal hijau sebagai bahan asasnya..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Macam mudah tu gee, boleh akak cuba ni
;)

Mori Said said...

Sedapnya... .. Bole di Cuba nie...

fazianbatrisyia said...

nampak sgt sedap...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

saya dah terpengaruh ni, hehehehe

zana fahmi said...

Epal goreng Gee dah sampai sabah baunya...nk buat jg.

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015