Wednesday, July 17, 2013

Pengat pisang


Pantasnya masa berlalu kan...? Tup..tup.. sudah seminggu kita menjalani ibadah puasa... syukur alhamdulillah masih diberi kesempatan dan kesihatan yang baik untuk berpuasa dan berterawih dengan baik... dan semoga dapat meneruskan lagi ibadah puasa hingga ke akhirnya... amin


PENGAT PISANG

Bahan-Bahan :

4 biji pisang nangka (dipotong kecil)
1 liter santan
1 cawan air
1 keping gula Melaka
1/2 cawan gula
Secubit garam
2 sudu sagu biji (basuh dan toskan)
1 helai daun pandan


Cara-Cara:

1. Masukkan santan, gula melaka, gula dan daun pandan ke dalam periuk dan masak sehingga mendidih.  kacau2kan selalu supaya santan tidak berbintil. 

2. Masukkan pisang dan garam.  Masak seketika sehingga kuah agak pekat. 

3. Akhir sekali masukkan sagu biji. Siap.


Pengat pisang memang peberet k.gee... nyum2x

15 comments:

Asyifa Mustaffa said...

sedapnya pengat..lama x makannya...

Azian Nd said...

Semalam dah pegang pisang nangka ingatkan nak buat pengat. Tp bila fikir akak seorg yg suka...cancel sume. Sedapnya...

Amie said...

Gee...
ko punya menu memang sedap giler!

hazila said...

Antara menu yang saya suka bila bulan puasa.

ady said...

salam
npk sedapnye kak Geen pengat tu...saya mmg suka sekali pisang nangka...

Ayu said...

Assalam gee, entah kenapa bulan puasa kat tempat kita kali ni susah betul nak dapat pisang yang boleh dibuat desserts or goreng..tengok menu pisang gee ni ..rasa nak tanam aje pokok pisang..tapi sayang tak ada tanah sebab semua rumah flat tanam dalam pasu ajeler..hahaha

fazianbatrisyia said...

perghhh...pengat la...masa ni la ikat kat mak & noltalgia buka puasa masa kecik2.

Mori Said said...

Mengoda betul pengat Pisang tu gee... Hehehe.. Nmpk nyer nk mencari Pisang gak ptg ni...

zana fahmi said...

Gee...terlior dgn favourite akk ni.

dapurCikWan said...

alhamdulillah...dah seminggu puasa... tapi harini dah terbabas sahur :(( layan mata je la arini..tengok juadah2 best,..cari idea nak masak petang nanti... :)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sy pun buat juga pengat pisang ahad lepas.. kalau tiba bln puasa.. memang wajib kena buat pengat.. tambah2 pengat pisang memang feberet..

norhanim md zain said...

mengoda betul...feberet kita juga...mesti kena letak gula merah..baru meletopppp

Mieza said...

Kak Gee..mieza suka ni pengat pisang makan dengan pulut..perghhh dibulan posa ni buat air liur mieza kecur huwaaaa

雷切儿 said...

saya suka ini, sedap!

Yatie said...

Sedapnya pengat pisang tp sini susah nak cari pisang yg boleh buat pengat

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015