Monday, July 22, 2013

Cucur rangup delima zamrud


Alhamdulillah... kita sudah berada di fasa maghfirah fasa keampunan...  marilah kita sama-sama perbanyakkan meminta ampun dan bertaubat kepada ALLAH S.W.T atas dosa-dosa kita yang lalu sama ada kita sedar atau tidak...
بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Ya Allah ampunkan dosa-dosaku, dosa suami dan anak-anak ku, dosa kedua ibubapaku...

Ya Allah Ampunkan mataku, Ampunkan Telingaku, Ampunkan Lidahku, Ampunkan Tanganku, Ampunkan Seluruh Jasadku.

Ya Allah peliharalah diriku daripada dosa Zahir dan batin,
Ya Allah Ya Rabbal Alamin.




Hari ini layan cucur udang rangup delima zamrud.... hamboiii!!! mewahnya cucur k.gee siap ada batu cincin segala bagai... hehehe.... bukan delima zamrud batu cincin yer sayang.... tapi CHEF Delima Zamrud tuan punya resipi cucur rangup yang sedap ini... kalau tak percaya cuba tanya Mas, Izah, Noorsha dan mereka2 yang sudah mencuba dan merasainya... memang best kannnn.... !!!



Cucur Rangup Delima Zamrud

Sumber : Mas Duniaku
Resepi : Delima Zamrud

Bahan :

*1/2 kg udang kertas yg kecik halus2 tu - bersihkan buang kepala n janggut nyer
*2 biji bawang besar - mayang
*1 genggam taugeh - kalau nk letak byk pun boleh
*1 cekak daun kucai - di potong panjang2
*1 biji putih telur
*1 sudu besar minyak masak
*1 sudu kecil cuka
*1 sudu kecil serbuk pasti sedap knorr
*3 - 4 senduk tepung gandum - mengikut keperluan
*Secubit serbuk kunyit - untuk warna
*Garam secukup rasa
Air secukupnya
Minyak untuk menggoreng


Cara membuatnya :

Masukkan semua bahan yang bertanda * dalam bekas dan gaul sebati sampai tepung menyaluti semua bahan2 .

Bila semua bahan dah bersalut dengan tepung masukkan air sedikit demi sedikit bancuh sampai adunan menjadi likat je seperti dalam gambar DISINI, jangan terlalu cair kalau cair tambah tepung tau. Rasa garam kalau xcukup tambah dan baru lah digoreng.

Panaskan minyak (menggunakan api yg perlahan dan kecil saja tau), Guna senduk dan letak adunan ditepi kuali dan lenyek2 kan supaya dia nipis seperti dalam gambar.

Bila adunan dah agak garing dia akan senang nk dipisahkan dari kuali seperti dalam gambar biarkan betul2 garing baru korang terbalikkan k. Ini untuk mendapatkan cucur udang yg garing dan rangup.

Bila dah garing baru korang terbalikkan dan masak sampai sebelah tu garing juga seperti dalam gambar, bila dah cukup garing angkat dan toskan siap tuk dihidangkan.


Cucur udang rangup cicah sambal tumis semalam....
sedaaapppp.....

4 comments:

diela nahar said...

Wahhh mekasih Gee hehheh siap nama d5 gitu ekekkekke ermm seronok biler tgk org suker ngan resepi kiter kan... dpt berkongsi ilmu ngan ramai org kan Gee :)..

Mas said...

kak...mas dah banyak kali ulang buat tau...
memang best cucur ni..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Bila puasa ni tgok cucur pun menggoda ehe ;)

rahel said...

Bestnya....mai semangkuk...

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015