Wednesday, July 31, 2013

Biskut Nestum Nutella


AsSalam...! cik2 puan sedang mengukis ke? mmmm....semerbak harum baunya... wah! sudah berderet balang kuih tu nampaknya... jangan lupa satu balang buat bonda dan mertua di kampung yer... tentu bahagia mereka bila anak menantu buatkan kuih raya untuknya... tambah2 kuih kegemaran... mertua k.gee suka biskut samperit dan putu kacang.... bonda k.gee pula sukakan biskut oat dan rempeyek... InsyaAllah weekend nanti k.gee akan buatkan biskut fav bonda2 sekalian... ahai...sayang bonda!     


Ini kukis pertama k.gee... biskut nestum nutella ini cedok dari resipi Biskut Nestum Coffee Nut oleh K1 Citrasawan... bile tengok bahan2nya terus k.gee terpikat cuma k.gee derhaka sikit ikut kesesuaian citarasa sendiri... hehehe minta izin yer K1... Biskut ini memang sedap dan berbaloi2... sebab itu sudah habis setengah balang... nampak gayanya kena buat lagi esok lusa... biasalah anak2, kan...  



BISKUT NESTUM NUTELLA 

Adaptasi : Biskut Nestum Cofee Nut dari Resepi Citarasawan

Bahan A

200gm mentega
20gm shortening
70gm gula icing
60gm peanut butter  (k.gee guna nutella)
2 sudu kecil coffee emulco

Bahan B

230gm tepung rose (k.gee guna tepung gandum)
40gm tepung jagung
60gm nestum di kisar halus

Hiasan : Chocolate masakan cair dan Chocolate Rice


Cara-cara :

1. Krimkan bahan A, masukkan bahan B dan uli menjadi doh.

2. Canai dan terap dengan acuan disukai. Susun di dalam dulang pembakar yang telah digris.

3. Bakar pada suhu 150C selama 25-30 minit.

4. Biarkan biskut sejuk baru dipaip dengan chocolate masakan dan ditabur dengan chocolate rice.




Terima kasih K1... sangat2 sedap kukis ni...
mabeles..mabeles...


9 comments:

fazianbatrisyia said...

mesti sedap ada nutella. da brp thn berangan nak wat sekut bentuk rerama, tak buat2 jugak

Faeez said...

Ada nutela & nestum, mesti sedap!

Rohah said...

Rama2...singgahlah sini, kita nk ngap...compem sedap sbb ada nestum..

adda syuhada said...

sedapnya biskut nestum...terliur...

ibh_sue said...

Nestum + Nutella. Huuui. .Kompem sedap sgt tau. :)

syapex said...

bila dh letak nutella tu kompem sedap punya...
kalau dh mula mkn mesti payah nk benti ni...

tun_telani said...

Sedapnyerr... tun belom sempat wat biskut raya.. insyaAllah wiken ni blh stat sbb uni dh stat cuti. harap2 sempat la buat sejenis dua..

Mori Said said...

Byk nyer rama rama yang bole dingap ni...

Delima Zamrud said...

Mesti sedap nie kan.. ngan bentuk rama2 lg gitu :)

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015