Thursday, July 11, 2013

Samperit kedut.. aci tak?


Salam 2 Ramadhan buat semua pengunjung dapor gee-hut... Baru 2 hari puasa sudah ada biskut raya ke...? hehehe... Bukan kemaruk nak raya tau... tapi tak sempat nak tayang menu berbuka puasa... maklumlah terkejar-kejar dengan masa... masak pun serba ringkas sahaja... yang penting keluarga dapat menikmati juadah dari air tangan kita sendiri kan....



Biskut samperit kedut ini k.gee buat beberapa hari sebelum Ramadhan... masa membelek2 resipi terlihat resipi Biskut Samperit Istimewa dari marjerin Daisy... Resipinya nampak menarik sebab guna telur rebus... bila tengok bahan2 ada dalam stok so apalagi! terus aje godek2... cuma terpaksa ubahsuai sikit nama dan bahan2 ikut citarasa sendiri...nama kedut tu muncul sebab biskutnya nampak berkedut... biasalah kan, derhaka! kata CMG... hehehe


BISKUT SAMPERIT KEDUT

BAHAN A :
4 biji Kuning Telur – direbus
100 gm Gula Kastor
¾ sudu kecil Garam

BAHAN B :
150 gm Minyak Jagung Daisy

BAHAN C :
40 gm Tepung Gandum
100 gm Tepung Naik Sendiri
80 gm Tepung Jagung
40 gm Tepung Kastard
(Campur bahan C sekali)

BAHAN D
½ sudu kecil Coklat Emulco
(k.gee tukar cappucino emulco dan tambah choc rice dan esen vanila sbb nk hilangkn bau hanyir telur rebus tu...)

Hiasan
Telur Glaze
1 biji Telur
1 sudu besar Susu Cair
Badam Batang secukupnya

Cara-cara :

1. Putar bahan A selama 4 minit. Masukkan Minyak Jagung Daisy dan putar selama 1 minit, Masukkan bahan C dan putar lagi selama 1 minit.
2. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian dan letakkan di mangkuk berasingan. 1 bahagian adunan diletakkan coklat emulco dan diramas sehingga sebati untuk mendapat warna coklat, 1 bahagian adunan lagi dibiarkan warna asal.
3. Adunan coklat dimasukkan ke dalam acuan samperit dan dipicit memanjang untuk lebih kurang 5cm.
4. Kemudian, adunan berwarna asal dipicit bersebelahannya untuk menjadi satu biskut.
5. Biskut-biskut disapu dengan telur glaze dan dihias dengan badam batang.
6. Bakar pada suhu 175°C selama 22-25 minit.


Sedap dan rangup biskut ini... cubalah... Terima kasih Daisy

P/S : Ada sesiapa tak tahu macamana nak settlekan masalah ini :
Blog k.gee ada problem nk masukkan wording, cursor pon tak appear... terpaksa gunakan html... tolong yer kengkawan...


7 comments:

Ummi said...

Assalam Gee, akak pernah buat biskut samperit telor rebus masa muda2 dulu resepi mak, tiap kali raya buat sblm kahwin. Pas akak kahwin, resepi pun hilang ntah ke mana, mak x ingat sukatan pun..resepi tu resepi mak belajar kat kelas KEMAS di Felda kitaorng masa mak baru anak sorang dua gitu....mmg sedap rasanya, lain dr rsepi biasa2 yg guna telor mentah tu... Nnt boleh kot try resepi Gee ni, kot sama rasa...hehe

hazila said...

Kak Gee....

Wah dah jamu biskut raya ni. meh nak rasa sebalang....

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Rajinnya gee dah buat biskut raya ;)

Bbwana adienia said...

salam kak gee..

biskut tu walaupun nampak kedut tapi masih cantik..heheh..

Venisri Senthan said...

Wah cutenya cookies tu dear! Selamat berpuasa ye ;)

-Sri Love2cook Malaysia-

Rohah said...

E ehhh...sedap ni biskut semprit..belang2 lagi!

ummiaisyah said...

mmmm..nmpk sedap dan cantik...bestnya dh bersekut dulu sebelom poser...takde la teringin itu ini cam sy skrang ni..hahahaha

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015