Friday, July 19, 2013

Onde-onde buah melaka


Bismillahirrahmanirrahim...
 
Salam Jumaat dan salam Ramadhan yg mulia... sudah 10 Ramadhan rupanya... alhamdulillah syukur... mudah-mudahan puasa dan ibadah kita diterima Allah hendaknya...
 


Menu apa hari ini ? Buntu ? memang betul tu.. k.gee pun selalu fenin cari idea nak masak untuk iftar... kalau ikutkan selera anak2, macam-macam pula kehendaknya... yang satu nak ayam yang satu nak nasi goreng yang satu nak mee... haisy!! fenin...fenin... yg mana satu idaman kalbu? Layan onde-onde aje lah yer...

 

ONDE-ONDE BUAH MELAKA
 
Bahan-bahan

2 cawan tepung pulut
1 cawan air pandan
Sedikit garam
1 cawan kelapa parut
2-3 keping gula Melaka- potong dadu
 

Cara:

Masukkan tepung pulut, sedikit garam ke dalam mangkuk.  Masukkan air pandan sedikit2dan uli sampai menjadi doh sebati dan tidak melekit.  Ambil sedikit doh dan jadikan seperti bola kecil, buat lubang ditengah nya untuk meletakkan sedikit gula melaka. Didihkan air danmasukkan bebola tadi.  Apabila timbul angkat dan toskan dan golekkan di atas kelapa parut yg dicampur sedikit garam. 
Buat sehingga habis.  Siap menu iftar.  Selamat Berbuka !!
 
 

12 comments:

Tina Othman said...

Teringinnya nak makan buah melaka ni tapi tak terbuat2 lg

Qhaifa Nur said...

bulan posa wajib buat kan...senang dan ringkas...

Mas said...

kak gee..
kuih peberet bulan puasa ni kak.
tapi beli jerk.
tak pernah buat pun..he33

tenku butang said...

hai.. salam kenal,
follower no.262
done follow sini,
jom follow teman yea yunk..=)

http://tengkubutang@blogspot.com/ -->(official)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/ -->2nd blog

Mori Said said...

Sedap ni gee.... Utk berbuka...

fazianbatrisyia said...

Kali ni puasa lum buat jugak buah melaka keledek...FIL dah sound dah aritu soh buat....

dZana said...

aslmkum gee.. lum buat lagi buah melaka .. smlm buat bubur candil.. bila puasa semua nmpk sedap .. huuu slmt berbuka puasa gee

ilahjy said...

Salam gee
Kak Buat Buah melaka Labu Kuning.. sedap Juga... Warna Kuning terbit Dr labu..tak Yah buh Kuning Lagi

Qasey Honey said...

cumelll...sedapnya kak..lama dh xmkn..ptg nti kena cri la jwpnya..hehe

kak ina kl said...

salam ramadan
memang sodap dan senang kan nak buat onde onde ni..

rahel said...

Ermm...teringinnya nak makan onde2...nampaknya kena buat gak ni...

Mieza said...

Kak gee onde onde 2 kaler...terliurnya..dah masuk hari ke 12 berpuasa mieza blm makan walau sebiji buah melaka...nak menggentel buah melaka gak lah petang nih

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015