Tuesday, July 2, 2013

Kek span pandan


Assalamualaikum... salam siaran dan salam rindu teramat rindu pada semua... punyalah lama dapor gee-hut tak berasap, kan... tuan rumah dilanda mood kemalasan tahap gaban.... ha ha ha.... bukan malas memasak tau tapi malas menembak jer...! mood kelabu asap dek terkena serangan jerebu kot... hehehe


Hari ini mood ada sedikit bagus... k.gee mulakan dengan membaking kek span yang tersangat lembut dan gebu... Untuk makluman kawan-kawan sekalian, sebenarnya kek ini k.gee beli tepung kek span segera cuma kena tambahkan air, minyak dan telur... sudah banyak kali k.gee buat kek begini dan untuk resipi kali ini 10 biji telur digunakan... hah...!!? 10 biji..!!!? mulanya k.gee pon terkejut tapi bila sudah siap dibakar... amboiiiiii..... lembutnya gebunya wanginya dan sedapnyaaaa kek... memang puas hati... berbaloi baloi..!!! Jom kita semak resipiya...



KEK SPAN PANDAN
Resepi : seperti tertera di plastik bungkusan
Olahan : gee-hut.blogspot.com

500 gm plain sponge cake mix
500 ml telur
125 ml air / santan kotak
110 ml minyak masak / butter cair
1 sudu kecil pes pandan
1/2 sudu kecil esen pandan
Cara-cara :

1. Sediakan acuan 10 inci yang digris butter dan dialas dengan kertas minyak. Ketepikan.

2. Masukkan tepung adunan pek segera ke dalam mangkuk adunan. Tambahkan air / santan dan masukkan telur satu persatu dalam adunan tepung sambil diputar dengan kelajuan sederhana selama 4 minit hingga kembang dan gebu.

3. Telur dimasukkan sebiji-sebiji ya. Setiap sebiji telur diputar dalam 20 saat baru dimasukkan lagi sebiji.

4. Bila adunan dah kembang dan gebu, masukkan esen vanila, dan minyak / butter cair perlahan-lahan sambil diputar dengan kelajuan rendah selama 1 minit sehingga ringan dan kembang.

5. Masukkan adunan ke dalam loyang. Bakar pada suhu 180C selama 45 - 50 minit atau sehingga masak.


Jom makan kek span yang sedap ... 

8 comments:

Bbwana adienia said...

salam kak gee..

wow..banyaknya guna telur tapi bila hasilnya memuaskan hati memang berbaloi la kan..kek tu memang nampak cantik dan lembut..

fazianbatrisyia said...

wahhh...berbelang lagi...sedapnya kalau dapat sepotong...dasar malas nak baking sendiri...

Mori Said said...

Gebu nyer kek tu....

ady said...

salam
WOW... i cannot take my eyes off..

zila norazila said...

Kek akk mggoda btl..nmpk gebusss sgt kak gee..

Ummi said...

Assalam Gee, meh sini setengah loyang...uishh 10 bj telor...loyang berapa inci adunan nih....kalau x abis antar ke seberang ni eh...hehe

Mamasya said...

Aslmkum K.Gee

cantik hijau kek span itu nampak lembut je.
tahniah buat Amirul!

Qasey Honey said...

alahaiii gebunya tgk kek ni..

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015