Friday, September 23, 2011

Kari telor menggamit nostalgia

Tekak ni tetiba terliur nak makan kari telor pulak... mengalahkan orang mengidam !! gitulah...kadang2 tu buntu akal fikiran nak memasak apa... rasanya dah puas masak ikan, ayam, daging, seafood... itu yg muncul menu makan malam yg ringkas kari telor makan dengan nasi panas...  jalannnnn


Terkenang nostalgia masa akak kecik2 dulu...kalau mak masak lauk telor macam ni kena agih siap2 dalam pinggan... maklumlah adik beradik ramai 10 orang...  kalau tidak, orang yg makan kemudian pakat makan kuah aje telornya habis kena pulun... makan pon berebut2, kadang2 tu tak kira waktu asik ber'cakar 'jer... ops berkelahi maksudnya... bahasa orang kampong....ahai!! Tapi sekarang semua dah dewasa, sibuk dengan aktiviti masing2... tak dapat lagi nak merasa suasana riuh rendah macam dulu... kalau berkumpul pon tak semua yg ada... huuuu sedih pulak rasanya....


Ok lah... jom jengok resipi nostalgia nih...

Resepi Kari Telor
4 biji telor ayam - direbus
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia
2 sudu rempah kari (akak guna rempah kari Babas)
1 tangkai daun kari
1 sudu cili giling
Minyak menumis
1 mangkuk santan
Sedikit asam jawa

Cara penyediaan :-
1. Tumis bahan tumbuk, cili giling dan daun kari hingga wangi.
2. Kemudian masukkan serbuk kari yang telah dicampur dengan air, air asam jawa, garam dan santan.
3. Bila kuah mula mendidih kacau sentiasa supaya santan tidak berketul-ketul.
4. Masukkan telur rebus satu persatu kedalam kuah yang mendidih tadi.
5. Kacau seketika dan angkat. Hidangkan bersama nasi panas...

2 comments:

Juwita Jamaludin said...

kari telur sekali sekala makan sedap

Diana @ Melley Mey said...

sedaaapnya kari telur.... dah lama diana x masak kari telur.. anak2 mmg suka makan..