Sunday, September 25, 2011

Sarapan santai

Hai.... cuaca yg redup, tenang dan sunyi sepi begini memang sesuai sangat la kalau dapat bersantai atas katil kan... tambah2 pulak kerja rumah semua dah beres, perut pon sudah kenyang.... apalagi!! landing time....!!  

Ops...!! tak baik tau tidor pagi-pagi begini, rezeki tak masyuk kata ustaz... buatlah apa-apa aktiviti yg patut... berkebun ke... siram pokok bunga ke... menyapu halaman rumah ke... haaa... keluar juga peluh... taklah asik mengulit budak lappy ni saje, mana badan tak naik takde axercise langsung... setakat jari jemari jer berjogging... betul tak??? heeee.... jangan mara arrr.... gurau aje.. teguran membina, bukan untuk orang lain tapi ditujukan khas kepada tuan tanah ini lah.... kik kik kik!!!!

Oklah, jom tengok sarapan santai kak gee hari ni.... Kuih Cara Manis.  Kuih cara ni memang fav kami sekeluarga maklumlah rasanya yg lemak dan manis dari air gula tu cukup mengasyikkan... nk sediakan pon senang... akak buat sepiring jer cukup-cukup untuk sarapan 3 orang...


Resepi Kuih Cara
Cedok dari rumah Nanie

BAHAN-BAHAN :

2 cawan tepung gandum
3 cawan santan
1 biji telur
3 helai daun pandan
Sedikit pewarna hijau
secubit garam
Gula secukupnya

CARA MEMASAK :

~ Panaskan acuan kuih cara di atas dapur.
~ Daun pandan di blander dengan santan, tapis.
~ Kemudian campur dan masukkan semua gandum, telur & garam , santan ke dalam blender dan kisar semua bahan sehingga sebati . Tapis utk memastikan adunan tidak berketul .
~ Bila adunan siap masukkan ke dalam acuan yang telah dipanaskan , perlu disapu sedikit minyak dahulu supaya mudah ditanggalkan nanti.
~ Isikan gula ditengahnya. Tutup acuan dgn tudung periuk,tunggulah hingga masak. Gunakan api yg perlahan supaya kuih tu tak mudah hangit bawahnya.
~ Angkat dan boleh lah lekatkan sepasang2

3 comments:

ibundo said...

gee, bundo tak penah buat kuih cara ni. Ada sikit trauma sebab ada sekali dulu buat kuih cara berlauk tak menjadik. Mak mentua ada pulak masa tu. Skang ni kalau setakat lima nam bijik bundo beli je kat kedai hehe..
tapi nak hangkut balik resepi ni. tk.

Wana Yusuf said...

sedapnya kuih ni... dah lama nak try tp tak pernah berkesampaian...sebab masalah tak de acuan... gee guna acuan ape ya... acuan kuih bahulu cermai tu ke...maaf wlupun kuih ni simple tp x akak pernah wat lagi kuih ni..kui kui...

Gee® said...

ibundo >
gee mmg suka buat kuih...mkan pon suka...hehehe

Wana >
acuan bahulu cermai la kot, gee x pernah buat bahulu tak pasti pulak... yg pasti bila buat kuih cara gee guna acuan ini... cantik kan?